Svar: Hvor meget mad til 7 mrd. dreng?
14. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Marianne
Det er dejligt at din dreng er så glad for at spise og det lyder som om det går rigtig godt.
Du må meget gerne give ham meget mere familiemad og udgangspunktet for hans indtag bør være det I andre spiser. Det er vigtigt at maden varierer så meget som muligt, så han får lidt fra alle de forskellige fødegrupper - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager osv. og han må også meget gerne få lidt sovs, hvis I andre spiser det. Det eneste du skal være opmærksom på er de meget nitratrige grøntsager som spinat, fennikel, selleri og rødbede - de bør max udgøre 1/10 af portionen og hvis de udgør mere bør de kun serveres med 14 dages mellemrum.
Det vi også være vigtigt at du ikke giver de meget proteinholdige mælkeprodukter og i det hele taget bør indtaget af komælk fortsat holdes på et minimum. Får I andre dog sovs og lignende lavet på sødmælk så kan I sagtens spise det samme.
Med hensyn til amning så ser det ud som om du kun ammer om morgenen og det er således denne amning du kan udskifte med en flaske - han må gerne få 200ml hvis han kan drikke det - ligesåvel som han kan få dette som vælling om aftenen. Hvis han får mindst 400ml dagligt, så bliver hans jernbehov dækket, får han ikke dette skal han have jerntilskud ved siden af.
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen fortsat have behov for 3-4 flasker dagligt, så jeg tænker at du skal overveje hvorvidt en flaske midt på dagen er nødvendig eller om han kan drikke lidt mere af kop.
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen også have behov for 4 måltider dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med frugtmos, vand eller mælk af kop
Sove formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med lidt kød/fisk, rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Sove til middag, evt. flaske før
Eftermiddag: Evt. grød med lidt frugtmos, eller måske lidt frisk frugt som banen og lidt brød at gnave i. Vand af kop
Sen eftermiddag: Evt. flaske
Aften: Grøntsagsmos og mere og mere af jeres mad, pasta med kødsovs, indmaden af en frikadelle (kød/fisk), boller i karry, laks fra ovn osv. Vand eller mælk af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten
Sen aften: Evt. flaske
Nat: Evt. vand.
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål og hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske