Svar: Nat - vågner hver 2. time
14. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Sidse
Måske går det allerede lidt bedre her hvor jeg svarer dig i dag:o)
Jeg synes fortsat at det lyder som en god idé at forsøge med en flaske og det kan sagtens tænkes at jeres lille dreng vægrer sig på grund af smagen for modermælk er betydeligt mere sødt end modermælkserstatning og især i forhold til profylac. Hvis det handler om dette, så kan det derfor nogle gange hjælpe at komme lidt sukker i erstatning simpelthen for at søde den og så skal I naturligvis trappe ud med sukker, når han har lært sig teknikken og vendet sig til erstatningen.
Du kunne også prøve at malke ud og bruge din egen mælk i flasken, det kan også nogle gange hjælpe og så kan du gøre det, at du forsøger at give ham flasken, når han ikke er helt vågen - nogle gange vil de acceptere det, når de sover...
Det er rigtigt at man, når man begynder med lidt skemad, så småt kan få sat lidt mere faste tider og dermed lidt mere fast rytme for dagen. En rytme omkring at sove, spise, lege, blive ammet og sove igen og her kan man godt se lidt på klokken og prøve at være lidt bevidste om tiderne (sove formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur efter nogenlunde samme tid hver dag).
Du må godt forsøge med lidt kartoffelmos om aftenen for at se om det kan mætte ham lidt mere. Det er dog fortsat meget små mængder han kan spise og det er begrænset hvor meget du kan give ham af 'fast føde' da hans tarmsystem skal kunne nå at følge med. Alt for meget skemad kan medføre mere urolig søvn, da tarmene så skal arbejde på højtryk for at nedbryde al den mad.
Det lyder rigtigt at din dreng spiser hyppigt for at sætte mælkemængden op, men det kan også godt være lidt tryghed. Han er så gammel nu at han oplever mere og derfor drømmer han også mere og sover mere uroligt. Nogle gange kan denne uro tolkes som sultbehov uden at det nødvendigvis er det og derfor kan du forsøge at hjælpe ham med at skifte stilling, evt. give ham en sut, putte med en sutteklud eller lignende. Hvis du er helt sikker på at det er brystet han vil have, så må du prøve at tilbyde ham det, så han bliver rolig, men forsøg så at fjerne det igen, når han er faldet til ro, således at han ikke fylder sig op med mælk hver 2 time natten igennem. Det er om dagen han skal tage sit hovedindtag - og 4 timer må han altså meget gerne sove om natten - I har alle brug for lidt sammenhængende søvn.
Det vil også være en god idé hvis far kan tage over om natten. Far forbindes ikke med amning og derfor kan det nogle gange hjælpe og lykkes at holde jeres lille dreng fra brystet - hos mor tror han at han skal spise hele tiden, selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet.
Det er fint at du ammer ham til natten omkring kl. 20, men måske skal I så forsøge med en flaske kl. 22.30-23 for at se om han vil tage imod den her. Simpelthen fordi han måske ikke er så bevidst omkring hvad der sker, hvis han halvsover...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske