Svar: Har meget svært ved at falde i søvn om aftenen
14. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Amanda
Jeg er ret sikker på at det er en fase jeres dreng og I skal igennem. Det hænger naturligt sammen med hans motoriske udvikling og start i dagpleje og det lyder som om jeres dreng har behov for ekstra tryghed i øjeblikket.
Ud fra det I beskriver, så tænker jeg at altså at det er vigtigt at betrygge ham i at I er der for ham og passer på ham. Som du beskriver det, så er det dette det handler om og ikke at han søger underholdning. Han vil gerne være sammen med jer og får han lov, så lægger han sig til at sove hos far på sofaen.
Nogle børn vil fint kunne forholde sig til at der er forskel på om far eller mor putter og at rutinerne derfor kan være anderledes. Andre børn vil have meget svært ved at forholde sig til dette og her kan det være nødvendigt at gøre tingene nogenlunde ens.
Det er vigtigt at I finder en løsning som kan fungere for jer alle tre. Hvordan ville det f.eks. være, hvis I puttede ham i egen seng og så sad ved siden af ham, læste en historie, sang en sang og bare sad og kærtegnede ham lidt, holdt ham lidt i hånden? Jeg tænker at I på den måde vil gøre det begge I forældre ønsker - give ham trygheden og roen og samtidig lære ham at sove i sin seng.
Hvis I har en tremmeseng, så er det måske netop tiden at udskifte til en seng, hvor der er mulighed for at I kan sidde hos ham.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske