Svar: Vaner?
14. marts 2007
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Der er ingen tvivl om at din dreng går igennem en rigtig svær periode lige nu. Hans voldsomme nedsatte hørelse, høreapparater osv. er en voldsom ændring for ham og det påvirker naturligvis hans humør, lyst til at spise osv. Og naturligvis skal han reagere.
Det er en rigtig svær balance at finde og et eller andet sted så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne tale med en fra PPR omkring, hvordan du skal tackle de forskellige situationer, så du både tager hensyn til de øgede behov din dreng har for forståelse og omsorg, men samtidig også får hjulpet ham rigtigt på vej, hvad angår sproglig udvikling og dermed også holdning til sut osv. En hjælp til at sætte regler, rammer, grænser - hvad man nu skal kalde det, på den bedst mulige måde for jer alle.
Det handler jo ikke om at I skal slås i hovedet, men om at I alle skal vokse med opgaven og det vil være godt med nogle retningslinier for hvordan du bedst støtter din dreng.
Har du mulighed for at tale med en børnepsykolog?
I forhold til hans indtag af mad, så er det naturligvis vigtigt at du sørger for at han får en nogenlunde sufficient kost samtidig med at det ikke er rimeligt at du skal servere adskillige retter for at få ham til at spise. Han er så gammel nu at han godt kan spise hvad der bliver serveret - det er jo ikke meget anderledes mad, men almindelig mad du laver.
Samtidig skal du også vurdere, hvilke kampe der skal kæmpes og derfor også overveje, hvad du har i køleskabet. Det er klart at hvis der kun er havrefras, ja så er der ikke andet at få.
Han er stadig så lille at det er svært for ham selv at vælge og det som det ene minut er interessant kan hurtigt blive skubbet væk til fordel for noget andet... sådan er det med børn. Der er altså hvad der er, så det er også et spørgsmål om at have en vis form for konsekvens, dog hele tiden med tanke for at han har det svært og der også skal være plads til at reagere.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske