Svar: Afvænning fra modermælkserstatning og vitaminer
5. januar 2004
Alder:
12 mdr.
Med hensyn til mælk, så kan din søn godt overgå til komælk fra 1 års alderen. Du kan give sødmælk, men også letmælk vil være i orden. Han skal have ca ½ liter mælk i døgnet og et samlet væskeindtag på ca 1 liter, gerne mere. Ud over mælk kan du give vand, juice, eller lidt tynd blandet saft (uden for meget sukker). Du kan følge med i om han får væske nok ved at vurdere om hans bleer er våde og afføringen lind.
Med hensyn til jern, så skal han have mindst 400 ml erstatning, for at være dækket ind. Efter 1 års alderen behøver du ikke fortsætte med at give jern, hvis han spiser en god og varieret kost. Jern findes hovedsageligt i kornprodukter (f.eks. havregryn) og i grøntsager, mælk, kød, indmad og fisk. Optagelsen af jern fra f.eks. kornprodukter kan øges ved at spise C-vitamin (frugt og grøntsager) samtidig.
Det vil være en god idé at din søn får en vitaminpille dagligt, når du stopper med at give dråber. Tyggetabletter kan deles i fire kvarte eller halve, hvis han kan klare dette. Du kan også vælge at fortsætte med vitaminer som dråber, hvis du synes dette er bedre.
Med hensyn til rosiner, så kan du roligt fortsætte med at give dette. Det er helt normalt at de kommer hele ud med afføringen. Det samme gælder f.eks majs og gulerodsstykker. Han har glæde af det alligevel.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske