Svar: Skemad og søvn 6 mdr. pige
15. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære M
Tusind tak for dine pæne ord. Det blev jeg meget glad for.
Det lyder som en rigtig dejlig lille pige, som er rigtigt glad for bryst - og det er jo kun godt. Jeg tror dog du skal overveje at skrue lidt ned for den amning, for at få din datter til at spise lidt større mængder skemad og give hende lysten til anden mad.
Det kan være rigtig fint at amme hende tidlig morgen, når hun vågner, hvis det kan få hende til at sove lidt længere. Når I så står op, så synes jeg at hun skal have en portion havregrød som morgenmad. Herefter kan hun ammes igen en enkelt gang og så puttes til sin formiddagslur
Når hun vågner af formiddagsluren, så skal hun tilbydes frokost, som kan være grøntsagsmos og f.eks. lidt rester fra aftensmaden - altså grøntsagsmos med lidt kød eller fisk. Du kan også give hende grøntsagsmos med kød og fisk fra glas, hvis det gør dagligdagen lettere en gang imellem. Vand af kop.
Før middagslur kan hun ammes som nu og også gerne amme en enkelt gang eller to inden aftensmaden, altså der hvor hun en gang imellem har behov for at powernappe ½ times tid.
Om aftenen skal hun igen have grøntsagsmos og udgangpunktet skal være jeres mad. Lav gerne noget som smager af noget, gerne f.eks. lidt rodfrugtsmos og du må gerne komme indmaden af en fiskefrikadelle eller lignende ned i mosen. Det samme hvis du f.eks. laver lidt laks i ovnen, så kan dette også blendes med sammen med grøntsagerne.
Ammes eller får vælling til natten. Og ammes igen inden du selv går i seng. I tidsrummet 24-06 behøver hun egentlig ikke amning rent ernæringsmæssigt, så hvis det ikke kan lade sig gøre at få hende til at sove videre uden, så giv hende brystet, men forsøg at lirke brystvorten ud af munden igen ret hurtigt, så hun kun beroliges og ikke får lov til at fylde sig med mælk.
Rent aldersmæssigt bør jeg datter således kunne klare sig de 6 timer uden mælk og det vil være rigtig godt, om I kan hjælpe hende med at skifte stilling og komme videre i søvnen og ikke bare tilbyde brystet automatisk. Igen skal amningen om dagen også skrues lidt ned, så der er plads til lidt mere skemad. Hendes mælkebehov er fortsat stort, men skemaden er nu også vigtigt.
Glycifer jerndråber smager rigtig dårligt og jeg synes derfor det er en skidt idé at give dem sammen med skemaden, da hun så kan risikere at forbinde skemaden med en dårlig smag. Prøv derfor at give hende det rent eller måske sammen med en lille smule juice.... du kunne alternativt også forsøge med det nye babyfer som er et smagsneutralt pulver som drysses på maden. Det kan du give sammen med lidt frugtmos og det påvirker ikke smagen og frugtmosen fremmer optagelsen.
Rigtig meget held og lykke fortsat og håber at jeg kom igennem dine spørgsmål, ellers må du skrive igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske