Brev:
Ingen søvn om dagen - men behov for det
15. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Ingen søvn om dagen - men behov for det
Hej Helen
Ja, jeg må indrømme, at jeg nu er desperat. Min søn på lige knap 5 mdr. sover stort set ikke i løbet af dagen, og jeg har prøvet alt. Jeg har læst en del af dine svar til lignende tilfælde (men ingen ligner dog helt mht. alder og søvnmængde) og afprøvet idéer fra dine svar, men intet synes at hjælpe.
Vores aftenrutine er dog perfekt; han får grød, bliver ammet, skiftet og i nattøj og ammet igen, hvorefter vi lægger ham i seng. På dette tidspunkt er han så glad - smiler, pludrer og "kærtegner" vores ansigter - vi siger godnat og går ud, og hører meget sjældent mere til ham. Det har dog også krævet 2 - 2½ uges hårdt arbejde at nå hertil. Processen vil nogle måske være uenige i, men vi lagde ham i seng og han græd - vi lod ham græde, nogle gange op til 10 min., før vi gik ind og beroligede ham ved at vugge ham i dynen, hvorefter vi lagde ham igen. Dette gentog vi uden megen snak til han sov. Nogle gange beroligede vi ham bare ved at holde ham i hånden eller stryge ham over håret.
Han sover min. til kl 2 og max. til kl. 5.30 (meget sjældent) i ét stræk. Oftest ammer jeg omk. kl. 4, og igen kl 6.30-7.30. Dagen starter nu oftest omk. kl 8.
Jeg fortæller ovenstående, da jeg har forsøgt samme metode om dagen uden held! Min sundhedsplejerske siger, at det er fint at køre samme rutine om dagen, men det hjælper som sagt ikke. Det ENESTE der hjælper er en tur i barnevognen. Den tager vi også hver dag, men jeg må indrømme, at tre ture på en dag er i overkanten, da hele essensen af dette søvnproblem er, at jeg ikke har bare 5 min til mig selv i løbet af en dag - og det er ved at være uudholdeligt.....
Min dreng er meget nysgerrig og er der gæster vil han slet ikke sove (igen på nær om aftenen). Måske synes du min situation minder om Maria Louises fra den 11/3, men min dreng sover max 45 min på en hel dag!!! Ofte kun en halv time og det er ikke sjældent, at han slet ikke sover. Han får dermed ikke ca 15 timers søvn i døgnet.
Jeg har prøvet at lægge ham på faste tidspunkter for at skabe rutine, jeg har prøvet at vente, til han selv viser tegn på træthed, hvilket hver dag sker ved gråd og øjengnideri, men resultatet er det samme: han skriger og skriger. Jeg har prøvet simpelthen at lade ham ligge, jeg har prøvet at gå ind med forskellige intervaller- alt fra hvert 2. min til 10-15 min. I dag har jeg prøvet at holde ud, og sidder nu her med stressrelateret hjertebanken, en søn på skødet (der efter en halv time ikke sov) og naboer, der højlydt efterligner de efterhånden daglige skrigeture fra min dreng.
Jeg begyndte at give ham grød for at se, om det ville gøre ham mere rolig om dagen, men nej. Han spiser ca. ½-1 dl til frokost, og 1 dl om aftenen (den mængde han selv "fastsætter") - resten af tiden ammer jeg ham. Han vejer 7700 g, så han er godt i stand.
Jeg tør ikke sætte ham alene ud i barnevognen, da vi bor i lejlighed uden tilhørende lukket gård. De sidste par dage med det gode vejr, er jeg som sædvanligt gået en lang tur, og har efterfølgende sat mig udenfor, så han kan sove videre. Det hjælper lidt på det, men ofte vågner han så snart barnevognen står stille.
Undskyld det lange spørgsmål, men jeg vil bare være sikker på, at du har al den info, du har brug for, for at svare. Jeg håber virkelig du kan hjælpe - min egen sundhedsplejerske siger bare, at alle børn er forskellige og dermed også deres søvnbehov. Selvfølgelig er de det, men jeg kan jo se, at han er træt...
Jeg spekulerer på, om han er utryg (pga. den store kontrast til aftenrutinen, som han udviser), om det er dagslyset osv. Han bliver ikke overstimuleret i sin seng, og der er sengehimmel, så han ikke bliver alt for distraheret...Har også prøvet at lægge ham andre steder uden held.
Jeg håber virkelig du kan hjælpe, da jeg efterhånden føler mig temmelig udbrændt....
Venlig hilsen
Bettina