Svar: Ingen søvn om dagen - men behov for det
15. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Bettina
At sove 45 minutter lyder bestemt ikke af meget på en hel dag - hvis han ikke sover mere end dette, så kan jeg godt forstå at han er ked af det og 'skriger og skriger' som du selv siger.
Du skriver at du ammer - har du nogensinde prøve at give ham en flaske? Helt ærligt, så hjælper det faktisk nogle gange og det er jo ikke ensbetydende med at du ikke kan amme, men en flaske 1-2 gange dagligt, kan for nogen gøre underværker. Det kunne f.eks. være over middag, når han har brug for en ekstra lang lur, altså en flaske efter sin skemad til frokost.
Samtidig vil det være en rigtig god idé at du prøver at putte ham til bestemt tid og du skal gå ud fra at han har behov for at sove 3 gange dagligt. Lykkes dette ikke, så må du gå ud fra 2 gange dagligt - det er under alleomstændigheder bedre end nu og du skal se lidt mere på klokken end på ham og passe tiderne ind i forhold til skemad og så amning og flaske.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Flaske eller amning og puttes til formiddagslur
Frokost: Bryst, når han vågner. Lege, bade, pludre osv.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag: Ammes og powernapper
Aften: Grøntsagmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Når du putter ham, så skal du naturligvis sikre dig at han har fået en ren ble, at han ligger godt og ikke er sulten. Prøv at holde ham lidt i favn, når han f.eks. får flasken - læg mærke til hans vejrtrækning, hans øjne - put ham der hvor han endnu er vågen, men hvor du kan se at han er rigtig træt. Svøb ham godt, så han ligger tæt pakket - læg ham evt. på siden til at begynde med og hold hånden på hans krop, så han han fornemme at du er der. Vug ham stille imens du holder hånden på ham og kærtegn ham blidt. Se om du kan lære ham at sove på denne måde.
Det er en rigtig god idé at gå en tur med barnevognen dagligt, men du har da fuldstændig ret i at 3 gange dagligt og stadig med næsten ingen søvn til følge - det er uholdbart.
Derfor kan du også prøve at gøre det, at du lægger dig med ham. Rul gardinerne ned, så soveværelset er mørklagt (som om natten) og am ham liggende. Lad ham slippe brystet og sove videre i din seng, sørg for at der ligger dyner og lignende omkring ham, så han ikke kan trille ned.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske