Svar: Mad om natten - 7 mdr.
15. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Hej Trine
Først bliver jeg nødt til lige at sige at Ymer bør din dreng ikke få. Det er for proteinholdigt og bør på samme måde som ylette og kvark ikke gives til børn under 1 år. I stedet kan du give tykmælk eller A38 med 3,5% fedt.
Dernæst vil jeg sige at du jo har en fordel i og med at du giver flaske - så ved du præcist hvor meget mælk din dreng får. I forhold til hans alder, så vil det være passende med ca 4-5 flasker dagligt og derudover mad, som du så fint beskriver. Du skal således naturligt sørge for at han får sin mælk om dagen og ikke behøver den midt om natten.
I forhold til at han kun er 7 måneder gammel, så udgør mælk fortsat en ret stor del af hans indtag og jeg synes derfor ikke han skal have under 750ml mælk dagligt, dog synes jeg heller ikke at han skal have mere end 900ml når han får mad ved siden af.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen (05-06): Flaske med mme
Morgen: Havregrød eller øllebrød med mælk
Formiddag: Flaske og puttes til lur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. rester fra aftensmaden, rugbrødshapere mv. Vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Lille portion tykmælk med lidt frugtmos, banan eller lignende, vand af kop. Evt. lidt brød at sidde med.
Aften: Grøntsagsmos og familiemad, ris, pasta, kød, fisk osv. Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Nat: Vand, men han burde med det rigtige indtag om dagen kunne sove fra 23-05/06 uden noget. Tryghed vil han have behov for men ikke indtag af mælk.
Jeg tror ikke du skal være bange for at din dreng bliver for tyk, du skal jo sikre hans indtag mere og mere via jeres mad og det lyder som om det går udmærket med det. Flaskerne skal så stille og roligt skæres ned og du kan om en månedstid gå over til at give ham mere mælk af kop og så trappe yderligere ned for tilbuddet af flasker. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med godt 3 flasker dagligt og i 9-10 måneders alderen komme ned på 2 flasker dagligt. Så har du lidt en rettesnor.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske