Svar: Meget vågen dreng på 3 mdr.
15. marts 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Helene
Det er altid svært at vurdere helt præcist hvor meget mad, børn har behov for. En tommelfingerregel lyder at de skal spise ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Det er kun en vejledning og nogle børn spiser mere end dette og andre spiser mindre.
De fleste børn vil i 3 måneders alderen have behov for at sove 3 gange dagligt og vil således sove en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur - om natten vil de sove, men dog afbrudt af mad. Hvis man har en dreng, der som jeres sover igennem om natten, så vil det være naturligt at han har behov for lidt hyppigere mad i løbet af dagen. Det vil således ikke være usædvanligt at han vil spise ca hver 3 time og nogle gange vil der gå lidt længere tid imellem og andre gange lidt kortere.
I må et eller andet sted tro på at han vil være i stand til at selvregulere. Hvis I tilbyder, så må I således tro på at han tager hvad han har behov for. Han lyder jo til at være en rigtig fin dreng i god udvikling og som om han generelt trives, tager på, tisser osv. som han skal.
Det er synd at han har problemer med maven og godt at I behandler med laktulose. Væskeindgift er naturligvis også vigtigt for at forebygge hård mave og I kan derfor overveje om ekstra mælk er nødvendigt. I givet fald så tænker jeg dog at det ikke skal presses ind om dagen, men måske i stedet gives sen aften lige inden i selv går i seng - f.eks. kl. 23. Han skal ikke vækkes, men kan spise i søvne her.
Det at han vågner og bare kan ligge og kigge hører alderen til. At han bare ligger og nyder, oplever, pludrer osv er kun godt. Det er jo tegn på at han føler sig tilpas og tryg, at han har det godt.
Det er samtidig normalt at børn i den alder begynder at blive så optaget af verden omkring dem, at de har svært ved at koncentrere sig fuldt om det at spise og derfor ikke altid får taget helt deres behov. Men igen kan I så komme lidt det i forekøbet ved at tilbyde ham den sene aftenflaske, så er i sikre på at han er dækket ind.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske