Svar: Morsyg - 7 mdr.
15. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det og det kan også virke lidt urimeligt at du slet ikke har mulighed for at få lidt tid for dig selv. Samtidig har du jo ret i at far jo er ligeså god og han vil jo så gerne, så hvorfor dur far ikke....
Tja - ofte er det jo mor som er mest på banen, når barnet er helt lille og derfor er der ofte også nogle faste ritualer forbundet mellem det at blive puttet, få mad osv. og det hænger naturligt sammen med mor og barn.
Det betyder ikke at far ikke kan være lige så god og at han ikke kan komme på banen også. Det betyder heller ikke at jeres dreng ikke kan passes af bedsteforældrene, men ting tager tid, nye rutiner og vaner skal skabes og det er helt okay.
Det er okay at du lige nu bruger lidt ekstra tid sammen med din dreng. Han er som du skriver i separationsfasen og måske skal han separere sig lidt mere fra mor end fra far... Samtidig vil det også være trygt og rart for ham at du er der 100 pct. for ham når du kommer hjem efter arbejde og han har således brug for at blive bekræftet i at du også har savnet ham og glæder dig over at I er sammen.
Mit råd er derfor at du i øjeblikket prøver at give ham den tryghed han har behov for. Du kan ikke 'træne' ham til at blive puttet og trøstet af andre. Men ved at være der for ham og reagerer relevant på de behov han har, de signaler han sender, så vil han fint kunne knytte sig til en anden, når du ikke er til stede.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske