Svar: Pige på 1 år spiser ikke
5. januar 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Når man skal vurdere om et barn er i trivsel ser man på, hvordan barnet ligger på sin kurve, som er lavet ud fra de vægtmålinger der er foretaget fra fødslen. Om barnet er stort eller lille er egentlig uden betydning, det der er vigtigt er at de følger deres egen kurve.
Fra 9-12 mdr´s alderen begynder barnet at blive mere selvstændigt og markerer sin vilje ved f.eks. at lukke munden, når skeen kommer. Det er naturligvis problematisk, når denne selvstændighed falder sammen med at barnet også er syg og derfor småtspisende. Som forældre er man naturligvis bekymrede for sit barns trivsel, hvilket der selvfølgelig også er grund til, hvis barnet fortsætter med ikke at ville spise. Og derfor står man som forlædre ofte næsten "på hovedet" for at få barnet til at spise et eller andet.
Men din datter har en god hukommelse og ønsker ikke lige at ændre spisevaner nu. Samtidig vokser hun ikke så meget mere, så hendes behov og hendes nysgerrighed for at smage nyt er mindre, nu hvor hun er blevet et år. Du må være forberedt på at det tager tid at ændre den situation I nu er i. Jeg kan godt forstå din frustration, men den hjælper hverken dig eller hende. I stedet må du acceptere, at hun har været syg, hvilket selvfølgelig er uheldigt, men så er det så det:o)
Forsøg at tage det med ro. Fortsæt med at servere små indbydende måltider for hende, hvor der på tallerkenen er forskelligt at vælge imellem. Fortsæt med at give hende ro til at spise og sørg for at det altid er hyggeligt og ikke stressende. Du skal tilbyde hende mad mange gange i løbet af dagen det vil sige: morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, før aftensmad, aftensmad, dessert. Du må prøve at passe det ind i forhold til hvornår hun sover.
Vær kreativ i din madlavning. Grøntsager kan rives, koges, steges (pande/ovn). Kød i findes i alle former. Brød lige sådan. Du kan servere tingene hver for sig, eller prøve at lave tærter eller gratiner, hvor flere dele er bagt sammen. gør maden sjov og nem for hende at holde. Bag f.eks. pølsehorn, eller lav små pizzaboller. Du kan også lave madpandekager, med forskelligt indhold, en omelet, kyllingelår mv.
Sørg for at den mad I selv spiser er børnevenlig og server det samme for hende, som I selv får. Der er ikke grund til at lave speciel aftensmad til hende. Det vil være en god idé at give en vitaminpille dagligt, sålænge hun er så småtspisende. tyggetabletter kan knækkes, så hun bedre kan få dem ned. Vær opmærksom på at hun ikke får mere end ½ liter mælk dagligt og ikke får sukkerholdige drikke, som tager pladsen op for anden mad.
Det er rigtigt at hun sover meget, men børn er jo forskellige og det er deres søvnbehov også. Som udgangspunkt skal børn have lov til at sove når de er trætte og de skal ikke vækkes unødigt. Det kan godt være at hun har behov for 17 timer og 14 timer er ikke unormalt for hendes alder. Nogle børn sover ca. 10 timer om natten og tre timer om eftermiddagen, men mange børn har i et års alderen behov for at sove både formiddag og eftermiddag og sover igen til natten. Ud fra ovenstående kan du godt høre at det er meget svært at tale om hvad der er normalt.
Du kan som et forsøg godt prøve at vække hende om dagen, når hun har fået et par timers søvn, så kan du se hvad der sker. Hvis hun bliver ked af det og småpjevset, så har hun behov for søvnen, og så må du lade hende sove. Når du så vækker hende kan du give hende lidt mad, også for at vænne hendes lille mave til at rumme lidt mere.
I øvrigt så lyder hun jo til at være en fin lille pige:o)
Håber du kan bruge lidt af ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske