Svar: Modermælkserstatning og amning
16. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:o)
Jeg har lige et spørgsmål til dig: Hvad er en god mor for dig?
For mig handler det at være en god mor om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet.
At være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, vred, frustreret ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt. At kunne rumme handler om at kunne bære det uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.
Nogle gange ved man jo ikke hvorfor barnet 'brokker sig' og der er i princippet ikke noget i vejen med at sige 'hvad brokker du dig nu over?' - det handler om hvordan man siger det. I princippet så hjælper det faktisk nogle gange at sige tingene højt og tale med sit barn og det er faktisk anbefalelsesværdigt f.eks. at sige 'Er du bare så ked af det', 'bliver du bare så sur lige nu', 'Hvad er det du vil fortælle mig..' osv. Med en stille og rolig stemmeføring.
Jeg er slet ikke i tvivl om at du er en god mor. Det er rigtig flot at du fortsat ammer og det er rigtig godt at du supplerer med flaske - det viser jo netop at du læser dit barns behov og lytter til hende, er der for hende.
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet egentlig får, så derfor er det også svært at vide, hvor meget man skal supplere med på flaske. Du bliver derfor nødt til at give efter behov og hvis du ammer 3 gange dagligt, så skal du nok regne med at hun skal have flaske 3 gange dagligt - det svarer til at hun spiser ca hver 4 time og det vil være meget passende.
Derudover skal hun jo også have noget skemad og du kan så efter skemaden vurdere, hvorvidt du skal supplere med brystet eller supplere med en flaske, eller alternativt give mme af en kop til maden.
Hendes mælkebehov er fortsat forholdsvis højt. De fleste børn vil i den alder drikke 900-1000ml ved siden af deres skemad. Hvis vi går ud fra at dette er hendes behov for mælk, så vil hun således drikke halvdelen hos dig og skal således have 450-500ml pr flaske - det er jo et skøn, så tag det nu ikke for mere end det er:o)
Når du giver flaske, så vil din mælkemængde automatisk nedsættes, da hun ikke stimulerer brystet på sammemåde som hvis hun lå ved brystet hele tiden. Derfor kan du sagtens føle at du ikke længere har særlig meget mælk. Men tro mig - hvis der ikke var noget at komme efter, så gad hun slet ikke ligge der og du fortæller jo også at du rent faktisk kunne malke lidt ud - og din datter tømmer brystet langt bedre end både hånd- og maskinudmalkning.
Prøv at fokusere på at du fortsat ammer og har mælk til din datter, at det er helt okay at supplere med en flaske og så se på hende:o) Du beskriver jo at hun trives godt og er en glad lille pige - og det er jo vigtigere end alt andet.
Knus herfra, håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske