Brev:
Overmodig, hurtig og opdragelse
16. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Overmodig, hurtig og opdragelse
Ja så er der sket en masse igen,
Frederik er nu næsten 7.5 mdr. Han er 76 cm og vejer 10.4 kg,
Han kravler over hele huset, rejser sig op af alt, det er lige meget om det er et lille stykke legetøj der ligger på gulvet, så kommer han op at stå. Han forsøger at gå ved at skubbe kasser og stole, har derfor købt en gå vogn til ham, som han elsker, han kan sidde og putte legesager i den og tage det af igen, rejse sig og gå lidt 3-4 skridt, sætte sig igen og forfra, mange mange gange.
men men, han er jo ikke så gammel, så jeg vil sige han er overmodig, får han øje på noget spændende mens han står, kan han finde på at slippe helt eller stå og holde ved mens han står og hopper og synger/skriger/griner.
det har han jo ikke balance til så han vælter ofte hvis ikke han når at sætte sig. (igår sprang den streng der sidder mellem overlæben og gummerne, det gav en masse blod, men drengen var ikke berørt af det) jeg forsøger at være der så snart han rejser sig så jeg kan nå at gribe ham og afbøde faldet. men det kan altså ikke lade sig gøre,
Han kan rejse sig op af noget 3-4 gange i minuttet og bliver ved og ved. Hvis han kommer i kravlegården står han og hopper og råber til han kommer ud igen, her kan han jo heller ikke bevæge sig, så vi har ikke brugt den ret meget. I sengen er det det samme, så jeg har været nødt til at sætte ham i gå- stolen når jeg skal lave mad og sådan nogle ting, da han ellers er i skuffer, skabe, køleskab og op af buksebenet hele tiden.
Men der skal også holdes øje hele tiden, da han prøver at klatre ud. Det samme gælder i trip trap stolen, hvis han ikke gider mere, rejser han sig eller vender rundt så han kan glide ud af det ene hul (vi har hynde i).
Han hiver også stikket ud af kontakterne til lamper, og fjernsyn, roder i potteplanten og alt sådan noget, hvis du ikke har 100 procent øje med ham. Han er simpelthen for aktiv.
Er der nogen forslag til hvad vi kan gøre for at han ikke slår sig så meget eller skal vi bare lade ham forsøge (vi har 2 lamper og en potteplante - ellers er det tunge møbler - borde stole sofaer osv.) og hjælpe og trøste når vi kan. Han har 4 m2 skumgummi måtte, men den kan han jo ikke holdes inden for.
og hvor meget forstår han af opdragelse. Det er så få ting han ikke må komme til, ledninger, kontakter og blomsten, vi siger nej (lidt hårdt) Frederik, når han ikke må han stopper op, kigger op, prøver igen. Når vi har sagt nej 3 gange flytter vi ham til den anden ende af rummet, giver ham lidt legesager, men det er han ligeglad med, han spæner tilbage igen. Det fortsætter han med 2-4 gange, så bliver han taget op og så står eller sidder vi med ham lidt. og prøver igen. det sker mange gange om dagen.
Hvad kan vi ellers gøre? hvor meget forstår han, det med nej Frederik begyndte vi med da han var 4 mdr og ville i blomsten.
Han vil ikke spise så meget flaske mere mellem 400 og 600 ml i døgnet, derudover får han ca 200 ml sødmælk af kop ialt til hans måltider. Har lige øget til 4, så hans dag ser sådan ud:
kl 7- 7.30 står op og får 1½-2 dl grød lavet på mme ca 100 ml
kl 10 150-200 ml vælling eller mme
kl 10-13 sover
kl 13 rugbrøds hapser med smørrepålæg af 1 stk bondebrød, ½ dl grød fra morgenen eller rester fra aftenen, og lidt frugt/ grønt itern. (han har 2 tænder i undermunden så det går fint, elsker at tygge)
kl 15 lidt youghurt/A 38 og lidt frugt
kl 16.30 150-200 ml vælling
kl16.30 - 18-18.30 sover
kl 18. 30 aftensmad ca 1½-2 dl af vores mad ½ most og ½ i små tern frugtmos til dessert
kl 20.30- 21.00 150-200 ml vælling
21.00- 7.00 sover
Han vågner ikke fra 21 til 7 så jeg er lidt ked af at give ham flaske der, da han har sovet sådan siden han var 5½ mdr.
Han får lidt vand, vand/juice i løbet af dagen men det er nok kun 100 ml
Han har aldrig haft problemer med maven og er altid frisk og glad.
Så han får vel det han skal have.
Opkastningerne er stoppet så det er dejligt, det hjalp hvis der var min 1½ time mellem måltiderne.
Ja det var lidt langt, men når først man er kommet igang med at skrive, kører det jo bare.
Tusind tak for en rigtig god hjemmeside
Diana