Svar: Overmodig, hurtig og opdragelse
16. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Diana
Hold da op, hvor har Frederik travlt - hvad skal han da nå? Drengen er jo kun 7 måneder gammel, så jeg kan godt forstå at du synes du har noget at se til.
Det er naturligvis vigtigt at du sikrer huset bedst muligt, så han ikke kan komme til skade det derfor vigtigt, at du sikrer dig at hjemmet er et trygt sted at færdes.
Frederik skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor er det din opgave som forældre at sikre at han kan gøre dette.
Gå en tur rundt i hjemmet og fjern følgende ting, som kan være farlige:
- Askebægre og tobak
- Plastikposer
- Olielamper
- Levende lys og åben ild
- Giftige planter - både inde og ude
- Strikkepinde og andre spidse genstande
- Skarpe kanter
- Tunge genstande
- Ledninger fra strygejern, el koger og lign.
- El-samledåser
- Meget små dele, små stykker legetøj
- Rengøringsmidler
- Medicin - også vitaminpiller
- Varme drikke
- Duge der hænger ned
- Afskærm brændeovn og grill
- Pas på døre, der kan klemme fingre
- Sæt spærring ved trapper, altaner, vinduer
- Pas på barnet på badeværelset
- Gå aldrig fra et barn der er i bad
- Gå aldrig fra barnet i køkkenet, når du laver mad
- Den høje stol skal være stabil og godkendt
- Barnet skal have sele på, når det sover ude og selen skal være DVN mærket.
Det nytter at gøre noget. Ulykkestallet falder drastisk når hjemmet og omgivelserne gøres sikre for børn.
I forhold til opdragelse og sige Nej, så er det sådan at børns udforskningstrang er stor - og det er vigtigt, det er jo sådan man lærer. Derfor vil man også skulle sige nej gentagende gange og alligevel bliver han ved, simpelthen fordi det også er en måde at lære på.
Du hjælper ham med at huske ved at lade en handling følge med dit nej - det hjælper altså at flytte endten ham eller flytte den ting, du ikke vil have han rører ved. Det forhindrer ham ikke i atter at forsøge, men det vil med tiden gøre, at han husker det - kikker på dig og du kan se på ham at han ved at du vil sige nej - og så gør han det alligevel... det hører med og er et eller andet sted kun charmerende selvom det godt kan virke lidt træls i længden:o)
Håber mine tanker hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske