Svar: Voksenmad til tvillinger
16. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er en rigtig god idé at lade maden til børnene tage udgangspunkt i den mad I andre spiser og det betyder at de gerne må spise stort set det samme som I andre, naturligvis i en konsistens som de kan kapere.
Du må f.eks. gerne lave kartoffelmos med millionbøf, pasta med kødsovs eller boller i karry. Ligesåvel som de kan få kogt torsk, indmaden af en fiskefrikadelle, laks fra ovnen osv. De bør fortsat ikke få mad som er stegt på panden, når jeg skriver kødsovs og millionbøf, så er det således ud fra at kødet i disse retter jo mere står og simrer i sovsen end steger.
Du må gerne bruge en lille smule salt og almindelig krydderi. Lidt timian, oregano, karry og også gerne lidt løg vil være okay. Børn kan godt lidt mad som smager af noget. Det vil derfor også være rigtig godt at lave grøntsagsmos af forskellige rodfrugter som ofte er kraftige i smagen.
Nogle børn vil i 7 månederes alderen have behov for 4 måltider skemad dagligt, hvor andre vil kunne nøjes med tre. I takt med at barnet spiser mere og mere fast føde, vil mælkebehovet automatisk nedsættes.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Havregrød eller øllebrød med mælk, vand af kop
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Grød evt med lidt frugtmos, vand af kop eller flaske, hvis fire måltider skemad er for meget
Aften: Mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød/fisk, evt. lidt frugtmos til dessert
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Evt. flaske
Som hovedregel bør 4 flasker (morgen, over middag, eftermiddag og aften) være nok til at dække mælkebehovet. Nogle børn vil dog have behov for en flaske ekstra sen aften og igen vil andre børn fint kunne springe en flaske over. Det er bare en generel anbefaling at de fleste børn vil have behov for 4 flasker mme dagligt i 7 måneders alderen og 3-4 måltider skemad derudover.
Håber dette er svar nok og jeg er glad for at høre at de nu er begyndt at trille lidt mere omkring:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske