Svar: Natflasken og afvænning?
16. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Signe
De fleste børn vil fortsat i 7 måneders alderen have behov for flaske 4 gange dagligt for at få deres mælkebehov dækket. Det plejer at være forholdsvis små mængder de i den alder er i stand til at drikke af kop, så flasken er nødvendigt for at de får både mælke- og væskebehovet dækket.
Ud fra din beskrivelse, så giver du kun flaske om eftermiddagen og om aftenen til natten og en gang imellem melder din dreng sig så om natten - det kan jeg godt forstå, det er han nødt til for at få sit væskebehov dækket.
De 400ml han drikker eftermiddag og aften er nok til at dække hans jernbehov, men det er ikke nok til at dække hans væskebehov. Flasken om morgenen er derfor helt naturligt, altså den kl. 05 og han skal have lov til at få sin mælk her. Man kan så diskutere om flasken midt nat kan gives på et andet tidspunkt. Kunne du f.eks. komme til at give ham den i løbet af formiddagen eller måske give den sen aften inden du selv går i seng, mod at han så sover natten igennem?
Undvære sine flasker mener jeg at han endnu er for lille til:o)
Når du når til nedtrapning, så lyder det som en fin idé at trappe stille og roligt ud, så han bare får mindre og mindre af gangen og til sidst kan undvære, men han skal være 9 måneder gammel inden han kan nøjes med 2 flasker dagligt.
Håber at have skabt lidt mere klarhed. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske