Svar: Sovevaner 8 mdr
16. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Hvorvidt Julie kan nøjes med to lure eller om hun engang imellem har behov for 3, må komme an på en prøve. Rent aldersmæssigt så vil det være helt fint at du forsøger at flytte lidt på dagens måltider, så du kan få kørt hende ind i en rytme, hvor hun kan sove de to gange. Du skal dog være opmærksom på at hun måske netop i øjeblikket bliver lidt mere træt, hvis hun samtidig er begyndt at kravle og bevæge sig mere rundt og derfor skal man kunne være fleksibel - også hvad angår søvn.
Men prøv med de to lure og se hvordan det fungerer og har hun behov for en lille powernap et par gange om ugen, så er det jo også helt okay.
Med hensyn til hvor hun skal sove, så er der ikke noget i vejen for at putte hende på eget værelse. Man kan sige, at hvis I gerne vil lære hende at sove på eget værelse, så er det lettere at gøre det nu, end når hun er 1 år, hvor hun vil være meget mere bevidst. Samtidig skal I dog gøre, som I har det bedst med - det kan jo heller ikke nytte at mor ligger vågen den halve nat af frygt for ikke at kunne høre lillepigen...:o)
I forhold til vuggedød og det at natlig støj er med til at holde gang i børnene, hvorfor det er godt at sove i samme rum - så er jeres datter jo så gammel nu, at hun fint er i stand til selv at vende og dreje sig og riskoen for vuggedød er minimal. Det er især det første halve år at man anbefaler at børn sover i samme rum som forældrene (ikke samme seng, men samme rum).
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Nogle gange er det jo bare om at tage en beslutning, men det er svært og jeg ved det godt. Sådan er det hele tiden med de børn og det at flytte dem ind på eget værelse - ja så er spædbarnetiden ligepludselig helt slut og en ny etape begynder. Sådan er det også når barselsorloven slutter, når hun begynder børnehave, skole osv. Der vil altid være små hurdler som man skal over:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske