Brev:
Søvn - pige 5 mdr.
16. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn - pige 5 mdr.
Hej
Vores datter på 5 mdr. er en skøn og fysisk aktiv pige. Hun trives, er glad, meget højtråbende og bestemt (giver højlydt udtryk for sin mening). Elsker at blive tumlet med. Pludrer livligt og hviner meget højt. Hun har siden hun var 4 mdr. fået lidt skemad og er glad for det. Spiser hvad vi præsenterer hende for.
Hun har to ældre søskende. Er en lille efternøler. Hun sover i egen seng på soveværelset.
Trods sine kun 5 mdr. er hun lige ved at kunne kravle og bruger rigtig meget energi på det. Bliver selvfølglig dybt frustreret når det ikke lykkedes, igen med meget lyd.
De første 3 mdr. var svære, nogle ville vel kalde det kolik. Jeg tror nu mest det drejede sig om at hun havde svært ved at "tage imod" verdenen. Skulle lige som have mere tid til at vænne sig til den.
Nu kan hun sagtens tale med andre, kan dog stadig blive overstimuleret når hun er blandt mange. Sikkert også fordi hun sover så skidt i løbet af dagen.
For ca. en måned siden ændrede hun pludselig søvnmønster både om dagen og om natten.
Nu sover hun kun max. 45 minutter af gangen om dagen. Selvom jeg prøver alt: vugge, gå tur osv. sover hun ikke mere. Jeg lægger hende altid i barnevognen. Pga. de korte lurer, er hun næsten konstant træt i løbet af dagen. De fleste dage bliver det til max. 3 - 4 timer sammenlagt, fordelt på mange små lurer.
Hun bliver lagt kl. ca. 19.30. Falder selv i søvn i egen seng. Så sover hun rigtig fint til ca. 24. Her starter nattemaraton for mor og far med at jeg ammer hende første gang, derefter er vi oppe et hav af gange for at give hende sut. Det fortsætter til kl. 03, hvor jeg ammer 2. gang. Efter denne amning falder hun sjældent rigtig i søvn. Blunder måske lidt til kl. 04. Vågner langsomt op og snakker.
Sålænge hun er glad lader vi hende ligge. Bliver hun ked af det trøster vi og forsøger at få hende til at sove videre. Oftes uden held. Kl. 5 står min mand op sammen med hende. kl. 6.15 når han kører, kan hun så tage en halv time ved siden af mig.
Derefter er dagen som beskrevet ovenfor.
Vi har den seneste tid forsøgt at give hende en flaske mme. inden natten. Efter mange dages overtalelse har hun taget den, men ikke ret meget. Kun max. 100 ml.
Amningerne er til at leve med. Det værste er vist alle de gange vi er oppe for at give sut.
Har du nogle gode råd?
Træt mor