Svar: Søvn - pige 5 mdr.
16. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du er træt med sådan en aktivitet - hvad skal hun dog nå?
Jeg tror meget af jeres datters natlige uro hænger sammen med at hun er så langt fremme motorisk. Du beskriver en pige, som reagerer mere som et lidt ældre barn og det hænger naturligt sammen med at hun i en alder af kun 5 måneder faktisk forsøger at kravle. Hun øver sig motorisk både om dagen og om natten (desværre) og hun har naturligt en fysisk uro i kroppen, som gør at det generelt er svært for hende at slappe helt af.
Der er naturligvis ikke meget råd i det jeg skriver her, men nogle gange er ting lettere at holde ud, hvis man kender forklaringen:o)
Jeg tænker at det må kunne hjælpe hende at få lidt massage og varme på sine ben. Prøv at putte hende efter et lunt bad f.eks. og prøv at massere hende, så hun virkelig får slappet af i sin lille krop, så muskler osv. bliver helt afslappede. Det er meget vigtigt at du hjælper hende med at finde roen, for hun er så aktiv at hun ikke altid selv kan.
Når hun vågner så hyppigt så hænger det sandsynligvis også sammen med hendes nysgerrighed og lyst til verden. Hun har ikke tid til at sove, men skal opleve og derfor skal du hjælpe hende med at blive skærmet.
Da hun er så mobil som hun er, så må hun være forholdsvis stærk i ryggen - kan hun sidde? Jeg tænker at du kan forsøge bare en gang om dagen at køre hende i barnevogn, hvor hun starter med at sidde og kigge ud. Det stimulerer hendes nysgerrighed og lyst til at opleve og når hun så begynder at hænge lidt med hovedet og øjnene har svært ved at holde sig åbne, så lægger du hende ned i barnevognen og putter hende til søvn. Det kan nogle gange hjælpe børn til at sove lidt længere.
Det er fint at I forsøger med flaske og 100ml er jo bedre end ingenting. Har I prøvet at give de 100ml om aftenen kl. 23 altså inden hun selv vågner og melder sig? Hvis I kan få hende til at spise i søvne (du kan også prøve at lægge hende til sovende), så er der en mulighed for at hun på den måde lærer sig at sove igennem uden at vågne helt op - fordi mælken hjælper hende med at komme videre i næste søvnfase.
Det er fint at hun får skemad og jeg tænker at I skal forsøge at holde lidt faste tider i forhold til dette. En formiddagslur på 45 minutter er helt i orden, hvis hun så bare tager et længere stræk over middag og det kunne være ved metoden med at gå med hende. Nogle børn vil så kunne nøjes med dette, andre vil i længere tid have behov for en powernap sidst på dagen og det kan sagtens tænkes at hun vil have det, netop fordi hun er så aktiv som hun er.
Du skriver at din datter sover 3-4 timer sammenlagt og derudover så skriver du at hun sover fra 19.30 til ca 06.30 naturligvis afbrudt af mad, sut mv. Det lyder rigtigt - altså din datter får sit søvnbehov dækket. Du kan således ikke forvente at hun sover meget længere om dagen, da hun også sover så meget om aftenen og natten, men du kan arbejde på at de 3-4 timer bliver lidt anderledes fordelt, således at hun f.eks. sover 45 minutter formiddag, 2 timer over middag og så måske ½ time igen sen eftermiddag...
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske