Svar: 6 måneder og vil ikke spise
17. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan godt forstå at du har svært ved at overskue situationen og det at du fortæller at du har en efterfødselsreaktion, gør naturligvis ikke overskuddet større. Det er godt at du har nogle gode svigerforældre, som kan støtte jer alle i denne tid:o)
Jeg bliver nødt til at fortælle dig at der naturligvis kan være en sammenhæng imellem dit humør og overskud og din drengs lyst til at spise. Han bruger dig jo som et spejl og hvis du har det svært i øjeblikket, ja så 'smitter det' automatisk også til ham. Hvis det er svært for dig lige i øjeblikket at finde overskuddet til at side og smile over hele hovedet og rose maden til skyerne, så han synes det er det meste lækre i denne verden, så vil det være en god idé at det så vidt muligt er far, som giver mad.
Når det er sagt så kan der dog også være en helt naturlig forklaring på den nedsatte appetit fordi I er skiftet fra Nan1 til Nan2. Produkterne af type 2 mætter ofte mere end type 1 og man behøver normalt ikke at skifte til type to, hvis barnet trives godt på type 1. Du kan derfor prøve at gå tilbage til type 1 og se om det vil gøre en forskel. Type to kan du så bruge i madlavningen eller give til natten, hvor det gerne må mætte lidt mere.
Det vil som du selv er inde på være en rigtig god idé, hvis du kan skabe lidt faste tider for dagen. Det vil sige faste tidspunkter for hvornår du giver skemad og flaske og for hvornår du putter din dreng til søvn.
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen gå fra at sove 3 gange dagligt til kun at sove 2 gange dagligt og en plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: powernapper måske bare 20 minutter og det er denne lur som nogle dage kan springes over.
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, stille og roligt lidt mere af jeres mad
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske
Jeg har ikke sat tider på, da jeg ikke ved præcis hvordan jeres dag mon hænger bedst sammen, men jeg tror at planen her vil kunne hjælpe dig til at overskue en dag lidt bedre. Måske kan I sætte jer sammen du og din mand eller sammen med dine svigerforældre og lave en plan for hvad jeres lille dreng skal have og hvornår. Det vil også hjælpe dem, når de passer ham.
Kartoffelmos giver nogle børn brækfornemmelse, så spring det over. Du kan sagtens give ham grøntsagsmos af forskellige slags grøntsager uden at bruge kartoffel. Udgangspunktet om aftenen kan være jeres mad og lidt rester fra aftensmaden kan også bruges til frokost, men du kan også købe grøntsagsmos med kød/fisk på glas til børn. Det er lidt dyrere end at lave det selv, men det er nemt og nogle gange så skal det bare være nemt:o)
Det gør ikke noget at han ikke spiser store portioner, det er helt fint hvis han spiser bare ½ dl. 3 gange dagligt. Det handler om at han skal lære og vende sig til det. Stille og roligt skal han nok spise mere.
Du må gerne sætte ham i den høje stol, når han skal spise, så I alle sidder ved bordet og du må også meget gerne give ham brødskorper, agurkestykker osv. i hånden, som han selv kan sidde med. Det er vigtigt netop for at lade ham øve sig og få fornemmelse af noget som smager og som skal arbejdes med i munden.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke. Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske