Svar: Udvikling 8 mdr.
17. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære T.
De fleste børn begynder at kunne sætte sig selv om fra liggende stilling og begynder også at kunne komme fra siddende til liggende (uden at hamre hovedet i gulvet) på det tidspunkt hvor de normalt begynder at kravle. Nogle børn vil således kunne når de er 7-8 måneder gamle og andre først når de er 9-12 måneder gamle.
Det er helt normalt at barnet først er i stand til at rejse sig ved ting og stå på benene. Som du beskriver så rejser barnet sig netop i starten ved at hive sig op med armene og det er således mere armkræfterne der får barnet op end det er styrke i benene. Når barnet så står, så forsøger det stille og roligt at holde balancen og begynder så også forsigtigt at slippe lidt med hænderne og tør så også stille og roligt måske flytte lidt på sine fødder - det er dog en langsommelig proces.
Umiddelbart plejer børn ikke at gylpe ekstra i forbindelse med at de får tænder, men det kan naturligvis godt tænkes at hun får lidt kvalme, hvis det gør meget ondt.
Ellers tænker jeg at det måske handler om at hun netop er begyndt at bevæge sig mere og at hun naturligt kommer til at gylpe lidt ekstra på grund af at hun tumler mere omkring.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske