Svar: Thailand 1 år
18. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Celinas mor
Jeg synes det lyder som en helt fantastisk ferie med en rejse til Thailand og jeg tænker at september måned også må være til at holde ud rent varmemæssigt - her falder vel også en byge af og til:o)
Når I skal af sted vil Celina være ca 14 måneder og I har naturligvis ret i at det er en lang flyvetur for sådan en størrelse. Derfor vil det være en god idé at tage nogle små pakker med i flyet, som hun både kan bruge tid på at pakke op og som hun også kan bruge tid på at studere og lege lidt med. Det kan være lidt nyt legetøj (magnetplader, tegnetavler osv. er praktisk til fly) men det kan også være en lille pakke rosiner, en mandarin og lignende som kan pakkes ind og som hun også kan bruge lidt tid på at spise.
Med hensyn til mad, så skal I naturligvis sørge for at hun får vand fra flaske og også bruge dette vand til evt. madlavning, børste tænder osv. Det vil på samme måde være en god idé at vælge frugt som skal skrælles, så hun ikke skal spise noget som er rengjort i vand, som hun kan reagere på.
På de fleste større hoteller plejer den slags at være helt i orden og hun vil således kunne spise det samme som I andre, på samme måde som hun gør hjemme.
Med hensyn til solcreme er et højt faktortal ifølge kræftens bekæmpelse ikke nødvendigvis udtryk for en mere effektiv beskyttelse. F.eks. stopper en faktor 50 kun 2 procent flere UV-stråler end en faktor 25, forudsat at der bruges tilstrækkeligt med solcreme. Det handler derfor om at bruge solcreme nok og problemet idag er at vi danskere ofte kommer alt for lidt på og med alt for lang tid imellem påsmøringerne.
Samtidig tror mange, at når man bruger solcreme, kan man opholde sig i solen i længere tid. Den måde at tænke på er helt forkert. Det gælder om at være kortere og ikke længere tid i solen. Og helt små børn skal så vidt muligt slet ikke være i solen.
Men når det er sagt, så synes jeg du skal vælge en af de solcremer, som er velegnet til børn. De vil ofte have faktor 25 eller 30. Derudover vil det være en god idé at vælge en solcreme som har et højt vandindhold. Hvis den er olieret, så har huden sværere ved at ånde igennem.
Derudover skal du vælge en uden parfume og du skal se indholdsdeklarationen igennem og bevidst gå uden om de produkter som indeholder butylparaben og isobutylparaben. Du kan læse mere om parabener i min artikel omkring parabener som du finder her på siden.
Du kan også gå ind på siden www.babykemi.dk og læse om de stoffer som man ved er problematiske genrelt.
Sørg også for at beskytte Celina med bomuldstøj og en lille bøllehat og være altid opmærksom på at børn let bliver forbrændte i hovedbunden og på ørerne, så her kan creme også være nødvendig. Til hovedbunden kan solcreme på sprayflaske være en fordel.
En aftersun lotion kan være udmærket, men igen kan en almindelig creme også være rigtig god og du skal igen se efter en som er i orden hvad angår indholdsstoffer. Har du en god en som du allerede bruger nu, så kan den også bruges i Thailand.
Man kan købe dragter til børn med indbygget solfilter og man kan også købe en skygge til barnevognen med solfilter så hun kan ligge i sin vogn uden at få direkte sol. Der er mange muligheder og man kan jo købe sig fattig i alverdens ting. Det handler jo et eller andet sted også om at bruge sin sunde fornuft:o)
Myggebalsam indeholder sandsynligvis også en masse forskellige stoffer, men et eller andet sted så må man jo opveje risikoen for at blive sat til med myggestik. Med hensyn til vaccination så må I drøfte dette med lægen.
Til sidst vil jeg sige at du skal være opmærksom på op og især nedstigninger med flyet. I en alder af 14 måneder vil hun ikke være i stand til at kunne trykudligne og derfor vil det hjælpe hende at synke. Hun skal således enten have noget at drikke (det kunne være en lille juice med sugerør) eller giv hende noget at sutte på, så hun synker.
Dejligt at høre at det går så meget bedre med vællingen. Håber mit svar idag også hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god rejse, når I når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske