Svar: Søvn, dreng 3 måneder
18. marts 2007
Alder:
3 mdr.
Kære KRK
Jeg tror du har fuldstændig ret i at din lille dreng vil have det rigtig godt med at blive lagt i en lidt større seng, hvor han har lidt mere luft omkring sig. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Derudover så tænker jeg at din dreng ikke spiser særlig hyppigt i løbet af dagen og mange børn vil i hans alder være så store at de har behov for lidt ekstra mad. For at få ham til at sove lidt bedre om natten kunne du måske forsøge at lægge lidt hyppigere amning ind om dagen.
Du ammer kl. ca 7, 13, 16.30, 19 og 24 og så hyppigere om natten. Og jeg tror det er der problemet ligger. Din dreng formår jo fint at undvære mad i 4-5 timer i løbet af dagen, hvis han spiser hver 3 time i løbet af natten, - men det ville måske være bedre hvis det var modsat.
Jeg vil derfor foreslå dig at du begynder at tilbyde brystet lidt hyppigere i løbet af dagen, så han ikke skal indhente sit behov om natten og de 5 timer han evt. kan sove må så meget gerne ligge fra kl. 24-05 - det ville være rart for jer alle:o)
I forhold til hvorfor han sover så meget bedre ude, så kan det handle om at du måske ammer lidt mere når I er ude og det kan også handle om at der her sker så meget og han får så mange indtryk at han simpelthen går omkuld - det er der jo børn som gør, hvor andre børn bliver overstimulerede og meget kede af det, men sådan er de jo så forskellige.
Så mit råd til dig er altså at du prøver at fokusere på ombytning af nat og dag, så han spiser hyppigere om dagen end om natten.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske