Svar: Dolodent og parfume
18. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Hysse mor
Tak for informationen vedr. Dolodent. Jeg har undersøgt det nærmere og du har fuldstændig ret - Dolodent sælges ikke længere i Danmark. Så vidt jeg har fundet ud af, så er det Apotekerforeningen der har peget på en række produkter, som de mener bør afregistreres og dermed ikke sælges på det danske marked. Blandt disse produkter er Dolodent. Præparaterne kom for mange år siden og dengang var der ikke samme krav om en specifik klinisk dokumentation, som der er i dag. Derfor mener apotekerforeningen, at der er behov for at Lægemiddelstyrelsen vurderer medicinen på ny med henblik på både klinisk og terapeutisk relevans.
Det handler altså om at man mangler dokumentation for virkningen af Dolodent og så vidt jeg kan finde ud af ikke om at Dolodent har indeholdt skadelige stoffer eller andet.
Jeg ved at man hos Matas og i forskellige helsekostbutikker kan købe noget som hedder 'gummedråber' om der er dokumenteret effekt af dette ved jeg desværre ikke.
Med hensyn til parfume, skyldemiddel osv. så er det da bestemt relevant at tale lidt med farmor om hvordan dette påvirker hendes lille barnebarn. Det skal naturligvis være en balance, for det handler jo meget om hvortit og hvor meget de er sammen. Hvis de ser hinanden flere gange om ugen, så er det okay at du drøfter det med hende og så har I sikkert også et udmærket forhold, da I så ses tit. Hvis I kun ser hinanden et par gange om året, så skal du nok overveje, hvor stor en scene du vil skabe - det er jo nok også minimalt, hvor meget det så vil påvirke ham.
En måde at tale om det på kunne være at tage udgangspunkt i miljøministeriets folder "God Kemi" - se hjemmesiden www.babykemi.dk. Her kan I se hvilke stoffer der påvirker og hvordan man virkelig skal overveje mange ting - hårfavning, male børneværelse osv.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske