Svar: Mor, mor hele tiden
18. marts 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Emils mor
Der er helt normalt at børn i forskellige faser af deres liv holder sig mere til den ene forælder end den anden, så I nogle perioder vil det være dig, som Emil søger, men i takt med at han bliver ældre, så vil der også komme perioder, hvor det er far, som vil få mest opmærksomhed. I kraft af at far og søn har samme køn, så vil Emil på et tidspunkt drage stor nytte af at spejle sig i far - og så vil det være 'min far!' der lægges vægt på.
Jeg tænker derfor umiddelbart at det ikke betyder så meget om du vælger den ene eller den anden strategi. Så længe han ikke er ældre end han er, så skal du naturligvis nyde at han er gå glad for dig. Samtidig må I dog også gerne lade far overtage en gang imellem - præcis som du skriver "mor sover - mor arbejder" osv. så Emil og far også godt kan finde ud af det sammen.
Det kan også være en god idé at deles om putteritualet, så det f.eks. næsten altid er far, som læser en godnathistorie - men mor kommer bagefter og kysser godnat. der er jo intet unaturligt i gerne at ville sige godnat til begge sine forældre:o)
I takt med at Emil bliver ældre, så kan man bedre tale til hans fornuft, så hvis I pludselig står i en situation hvor han ikke VIL far, som du skriver - så vil man jo ofte kunne tale med ham om at far rigtigt gerne vil ham.
Håber mine tanker hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske