Brev:
Søvn, mælk og trivsel
19. marts 2007
Alder:
16 mdr.
Søvn, mælk og trivsel
Kære Helen
I vores lille familie er vi virkelig i syv sind. Vi har en fantastisk datter på knap 16 måneder. Hun er stort set altid glad og hun drøner rundt og er nysgerrig og pludrer. Hun er super glad for at gå i vuggestue og følger sin vækstkurve fint.
MEN Nætterne er stadig utroligt hårde, og vi synes også at hun har skrantet en del.
Vores datter har sovet dårligt siden hun var 5 måneder gammel. Vi har prøvet meget forskelligt - putteritual (som virker!), hun har sovet i sin egen seng, hun har sovet i vores seng. Vi har indtil for 10 dage siden taget hende op, hver gang hun blev ked af det om natten, vugget hende og lagt hende i seng igen (alt sammen i LANGE perioder). For 10 dage siden besluttede vi, at hun skulle blive i sin egen seng, for at hun kunne lære selv at falde til ro der - vores teori var, at hvis vi blev ved med at tage hende op, så ville hun ikke lære selv at falde i søvn igen.
Det virker ved putningen, her falder hun forholdsvis smertefrit selv i søvn (hun falder i søvn på mellem et kvarter og en halv time). Men om natten har hun ofte nogle vågne perioder - hun er i gennemsnit vågen ml 1 og 2 timer, her er hun ked af det! - og sådan har det været de sidste mange, mange måneder. Inden for de sidste 10 dage har vi haft 3 rigtig gode nætter, hvor hun stort set har sovet igennem - hun har dog stadig givet lidt småklynk fra sig.
Vores datter fik dræn i begge ører i januar måned, men vi synes ikke det har hjulpet synderligt på hendes søvn! Og der løber stadig en del væske ud fra især det ene øre - lægen siger at det er jo fint, for det betyder, at det virker! Ud over øreproblemer har hun også hostet noget de seneste måneder - vores læge mente at det måske kunne være astmatisk bronkitis og så fik hun astmaspray. Dette har ikke hjulpet, så den er vi gået bort fra igen.
Vores datter har også noget børneeksem, som dog holdes flot nede ved at smøre hende 2-3 gange dagligt i fed creme. Hun prutter også enormt meget, også om natten, så vi er lidt i tvivl om det kunne betyde noget!
Vi har været til kiropraktor og zoneterapeut, om det har hjulpet er lidt svært at sige - hun er stadig ret ustabil om natten.
Zoneterapeuten anbefaldede at vi tog mælken væk fra hendes kost et stykke tid, da hun mente, at de symptomer hun har, sagten kan stamme fra en let mælkeallergi. Efterfølgende har en del andre også fortalt os det samme. Vores læge synes det er noget vrøvl, og at sådan er det bare at have små børn. Vuggestuen vil heller ikke støtte en mælkefri periode uden lægens tilsagn.
Vores datter sover ca. 2 timer midt på dagen og kommer i seng mellem 19 og 20 hun vågner som regel mellem 6 og 7
Hun spiser udmærket i løbet af dagen (ikke altid i vuggestuen) og om natten tilbyder vi hende vand og lidt banan - fordi vi ikke er sikre på, om hun er sulten eller ej.
Det er meget svært for os bare at acceptere tingenes tilstand, som vores læge siger vi skal. Og vi er meget i tvivl om det med mælken, vi har virkelig fået modsatrettede oplysninger den sidste tid, og begge "lejre" virker lige sikre. Vi vil bare det bedste for vores datter, og det skærer en i hjertet at hun er ked af det om natten, og at vi ikke ved om hun har ondt, eller om det er en dårlig vane!
Hjææælp!
Med venlig hilsen de trætte og forvirrede forældre