Brev:
Fast føde og kronisk forstoppelse (dreng 8 mdr)
19. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Fast føde og kronisk forstoppelse (dreng 8 mdr)
Kaere Helen
Siden han begyndte at indtage fast foede (da han var 5½ mdr gammel) har min dreng paa 8 mdr lidt af kronisk forstoppelse. Jeg giver ham forskellige former for groentsags-pure (spinat, gulerod, avocado, graeskar) med en lille smule kartoffel i - men ikke for meget kartoffel, som jeg godt ved kan virke forstoppende.
Han spiser fast foede 2 gange om dagen (frokost og aften) og faar bryst 3-4 gange ind imellem. Han faar ogsaa frugt-pure (papaya, aeble, mango - banan i meget smaa maengder, eftersom det ogsaa forstopper). Han spiser fint men drikker ikke ret meget. Jeg proever at opmuntre ham til at drikke ved at tilfoeje en anelse ren frugtsaft (aeble eller appelsin) blandet m vand. Han drikker maaske omkring 200 ml vand/vaeske paa en hel dag (udover bryst).
Vi bor i Rwanda (Afrika) og selvom det ikke er meget varmt hvor vi er (20-25 grader) tror jeg han har brug for mere vand end det. Ind imellem giver jeg ham sveskemos for at faa gang i affoeringen (det hjaelper) men jeg vil helst ikke have at han bliver for afhaengig af det. Jeg har ogsaa lejlighedsvist givet ham et affoeringsmiddel i form af en stikpille til babyer - men igen er det ikke godt at bruge for meget. Hvad kan jeg goere for at hjaelpe hans fordoejelse?
Han er ellers i god form og virker ikke meget plaget. Han har den sidste maaned haft en anelse feber (ingenting om morgenen men op til 38 grader om aftenen) som vi tror skyldes taender (i hvert fald har vi ikke kunnet finde anden forklaring).
Tusind tak for hjaelpen.
Med venlig hilsen
Maria