Svar: Fast føde og kronisk forstoppelse (dreng 8 mdr)
19. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Det lyder helt korrekt at det kan handle om væskemangel hos din lille dreng. Det er ofte sådan at børn får forstoppelse fordi de ikke drikker helt nok og når der samtidig er meget varmt, som hos jer, så lyder det som en helt logisk forklaring.
Kan du få din dreng til at tage en flaske? Det er betydeligt lettere at få større mængde via en flaske. Måske kan du få ham til at drikke af en flaske med tud, du ved sådan en man kan købe med kildevand. Jeg går ud fra at I alligevel giver ham vand som I køber og at vand ikke tappes fra hanen.
Derudover så er det rigtig godt at du giver ham grøntsagsmos og frugtmos og jeg ser ikke noget problem i at du giver ham lidt sveskemos dagligt, hvis du oplever at det hjælper.
Hvordan er dine muligheder for at lave grød? Sådan noget som havregrød og øllebrød kan godt være med til at holde maven igang og måske kan du derfor finde nogle gryn og melprodukter som du selv kan lave grød af...
Det er dejligt at han trives og ikke virker plaget af sin forstoppelse, men det er naturligvis vigtigt at du sørger for at hans mave holdes igang, da det ellers influerer på hans lyst til at spise og på hans trivsel generelt.
I Danmark vil man normalt anbefale laktulose og om du kan få noget ligende i Rwanda ved jeg desværre ikke. Laktulose virker blødgørende på afføringen og påvirker således ikke tarmens bevægelser - derfor er der ikke problemer med denne form for afføringsmiddel, det giver altså ikke en 'doven tarm', hvilket jo er det man ellers ofte er bekymret for ved lang tids brug.
Håber mine tanker kan hjælpe dig lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske