Brev:
Nægter at spise kartoffelmos og andre grøntsager
19. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Nægter at spise kartoffelmos og andre grøntsager
Hej
Vi har en dreng på 7 måneder her d. 24., der er kørt surt i kartoffelmos og andre grøntsager som f.eks. broccoli, majs. gulerødder, ærter, blomkål. Han nægter at spise det. Har endda most det hvert for sig så han får de forskellige smagsoplevelser. Men heller ikke det hjælper. Har sågar prøvet at blande et halvt glas færdigblandet kyllinge/grøntsagsmos i, hvis det evt. kunne give lidt mere smag, men ej heller det hjælper.
Forleden fik han rugbrød i stedet og det spiser han fint. I aften tilbød jeg ham flerkornsgrød med frugt, men heller ikke det ville han spise. Herhjemme har vi snakket lidt om... er det fordi han ikke vil have det, eller er det fordi at han ikke er sulten nok. Skal vi evt. bytte rugbrød ud med varm mad til middag, hvis det er der han er mest sulten ?
Kunne godt tænke mig lidt retningslinier at gå efter, en slags madplan. Mad har ellers ikke før været noget problem. Vores dreng har fået mos fra han var 4 måneder tillige med grød. Vi startede op med rugbrød for en uges tid siden (6 ½ måned) i samråd med vores sundhedsplejerske. Mit spørgsmål er om vi gør det okay i forhold til mad, får han nok eller for meget, tror ikke det kan være for lidt. Han mangler vist ingen ting.
Vejede ved 6½ måned 9.630 g og måler 69 cm. Vores dag og rytme forløber sig typisk således:
Vågner mellem 5-6 får bryst i sengen, sover måske ½-1 time mere
ca. 8 får hjemmelavet havregrød eller øllebrød og mme 100 ml. - leger og hygger
ca. 9.45 - 10.30 er træt og får 180 ml. vælling med frugtsmag inden han kommer ud i barnevognen og sover. Han sover ca. 1 - 3 timer. Somregel er det tit og oftest fra 10-12. Bliver tilbudt vand når han er kommet ind fra luren.
Kl. ca. 13 laver vi frokost hvor han spiser en hel rugbrød, ½ advokado samt et stykke most frugt og lidt rosiner. Hertil vand.
Omkring kl 15 - 15.30 får han 100 ml. mme inden han kommer ud og sover eftermiddagslur - sjælden mere end en time - bliver tilbudt vand.
Kl. ca. 18 aftensmad - som han nu nægter - bliver tilbudt vand.
kl. ca. 19.30 - 20.30 Han puttes til natten med 200 ml mme og sover til ca. 5 - 6 tiden. Bliver tilbudt vand eller sut om natten hvis han vågner.
Håber du kan give råd om der evt. er noget vi kan prøve eller noget vi bør gøre helt anderledes.
Tak for en god brevkasse :o)
Mange forårs hilsner fra
Marianne