Svar: Nægter at spise kartoffelmos og andre grøntsager
19. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Marianne
Min umiddelbare tanke er at jeres dreng er lidt træt af grøntsagsmos og grød, - han vil meget hellere af den mad han ser I andre spiser.
Det er sandsynligvis også derfor han er så glad for rugbrød, - så en pause med skemaden kunne måske være en idé. Medtænk dog at grøntsagsmos fortsat kan bruges som f.eks. pålæg på rugbrødshapsere, så han på dem måde fortsat bliver dækket ind og prøv om 10 dage, når der har været lidt pause igen med lidt grøntsagsmos på ske eller gaffel.
I forhold til om aftenen, så skal han have mad som I andre spiser. Han må meget gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, millionbøf, indmaden af en frikadelle af kød eller fisk osv. Grøntsager kan I give ham som buketter eller stænger. Han må f.eks. gerne sidde med en godt kogt broccoli- eller blomkåls buket. I må også gerne lave bagt kartoffel i ovnen og krydre det med lidt dressing, hvidløg og en smørklat og det må han meget gerne få. I kan også lave kartoffelbåde i ovnen, som han kan sidde med og gnaske i sig.
Jeres plan for dagen ser fint ud, vær dog lige opmærksom på indtaget af rosiner. For det første må han ikke få for mange på grund af at rosiner indeholder svampegiften Ochratoksin A. Og for det andet, så kan han endnu ikke fordøje dem i sit tarmsystem, så de kommer hele igennem:o)
Mit råd er således at I holder en pause med skemaden og begynder at give ham meget mere familiemad og mad som smager af noget, mad som han selv kan sidde med. Skemaden skal nok få lov til at komme ind i billedet igen, lige nu har han bare brug for en lille pause. Laver I f.eks. lidt sovs på sødmælk så må han også meget gerne få dette og lidt mosede grøntsager, kartofler og sovs - det vil han sikkert nyde og også acceptere spist med en ske:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske