Svar: Ændring på grund af sygdom?
20. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære M
Der sker rigtigt mange ting netop omkring ½ års alderen og din drengs ændrede opførsel kan sagtens skyldes både alder, sygdom og også andre ting.
Jeg vil prøve at beskrive lidt af det her og så må du selv vælge lidt til og fra i forhold til, hvad du kan bruge og ikke kan:o)
Når børn bliver ½ år, så oplever mange forældre at barnet virker utroligt utilfreds. Mange mødre (især - da det er mor som oftest går hjemme) oplever en følelse af utilstrækkelighed og kan godt føle sig lidt forurettede og bitre. Det er en følelse af at gi' og gi' - "jeg er der for ham hele tiden, jeg giver ham alt hvad han vil have og alligevel er han bare så sur og utilfreds hele dagen. Så kommer far hjem og så er han bare smilende og glad".
Mange forældre oplever også en påvirkning mor og far imellem. Ofte synes mor måske at han jo stadig er en lille dreng og far derimod synes at det nu må være på tide at han flytter ud af soveværelset og far begynder at stille lidt krav om at have mor for sig selv. Ikke kun rent kropsligt, men også krav om at det måske ville være meget godt, hvis drengen kunne blive passet ude og de to sammen kunne lave noget andet.
For nogle kvinder betyder dette at de føler sig lidt splittede. De føler at de står med et barn som på den ene side kræver dem hele tiden og alligevel er sur og utilfreds og på den anden side står så også en mand, som kræver dem - og hvordan skal de stille alle tilpas....
Jeg tror, ud fra det du fortæller, at det måske ville være rigtig rart for dig, hvis du kunne komme lidt ud. Hvis I nu kunne få jeres dreng passet bare et par timer, så I forældre kunne gøre noget sammen. Eller hvis far kunne tage over lørdag formiddag og du kunne få tid til dig selv, komme ud og kigge på lidt nyt forårstøj eller andet.
Det vil naturligvis være okay at du lader din dreng ligge lidt på gulvet. Når han bliver frustreret fordi han ikke kan få fat i legetøj eller andet, så vil frustrationen måske netop give ham de kræfter der skal til for at få sig mobiliseret lidt mere og på den måde lærer han jo også. Du behøver således ikke reagerer alt får hurtigt, når det handler om 'servicering'. Men har han brug for tryghed og hjælp til lige at blive tumlet med på gulvet, for så at komme lidt videre, så skal du naturligvis støtte ham og være der for ham.
Med den alder han har må han også godt sidde i sin høje stol og kan således sidde der ved siden af dig og gnave på et stykke agurk, når du om aftenen alligevel er igang i køkkenet. Det handler altså om at finde en løsning som er okay for jer begge og du skal overveje, hvorfor du nogle gange behovsudsætter. Det er vigtigt at det er når han har brug for det, for netop at udvikle sig videre og ikke er fordi - 'du bliver træt' - her er jo forskel, så er det bedre at få far til at tage over, så du får lidt luft:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske