Svar: Nok at drikke?
20. marts 2007
Alder:
12 mdr.
Kære K
Helt teoretisk så må man jo gå ud fra at din datter vil begynde at drikke mere af kop, når hun ikke længere ammes og at hun således vil være i stand til selv at tage sit væskebehov. Vi må gå ud fra at hun har en naturlig og sund evne til at regulere det selv.
Har du prøvet at lære hende at drikke af sugerør? Nogle gange så kan børn godt det i den alder og det kan nogle gange være en fordel at 'lege' det lidt ind. På samme måde kan det hjælpe at lade hende drikke af små dukkekopper og 'lege teselskab', hvor man tager små slurke hver især, nogle gange må man gøre sig lidt krumspring.
Ellers handler det jo meget om at lade hende have fri adgang til vand, så hun har mulighed for at drikke, hver gang man tænker at det vil være passende. Altid til måltiderne og også når hun har sovet, leget osv.
Men jeg kan godt forstå din bekymring og der kan naturligt godt gå dage med et lidt lavt væskeindtag - dog kan du jo ikke gøre så meget andet end at tilbyde igen og igen og så tro på at hun vil evne at regulere det. Det er jo også et spørgmål om tilvænning, hvis hun lige nu har lært sig at lade sig nøjes med lidt, så tager det nok tid at komme op i mængde. Men er hendes væskeindtag meget lille, så må du have lægen ind over. Jeg tror dog på at det nok skal gå:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske