Brev:
Lidt af hvert, 10 mdr
20. marts 2007
Alder:
10 mdr.
Lidt af hvert, 10 mdr
Kære Helen
Så har jeg fået samlet lidt sammen igen. Stort og småt...
Tak for dit sidste svar. Det er dog sådan, at jeg aldrig rigtig fik indført ændringerne, da min datter blev syg og den ene forkølelse afløste den anden i over en måned. Da min så endelig blev rask, ja så var det min tur til at lægge mig...
Dog spiser hun brød nu til den store guldmedalje, hun ELSKER mine hjemmebagte boller og kiks. Yoghurt eller havregrød med frugtmos er hun osse vild med. Pasta er lige sagen. Men! Kød og grøntsager er stadig et problem og vi har vores små kampe, som jeg efterhånden tror handler mere om selvstændighed. Dvs at hvis hun kan få lov til at spise selv og på hendes måde, ja så ryger der mere ned og så er der ikke så meget brokkeri.
Hun går i seng ca kl 20.30, vågner omkring kl. 01 og igen omkring kl. 06 og skal ammes, står op ca. kl. 07 og sover ellers 1 til 2 gange i løbet af dagen. Hun ammes stadig i søvn, dvs. at hun ammes ca. 5 gange i løbet af et døgn. Hun falder i søvn i vores seng og bliver så flyttet til hendes egen seng hver gang, dog pånær tidlig morgen. Når hun vågner om natten er der ikke andet, der duer end mit bryst og jeg har prøvet at lirke brystvorten ud efter kort tid, men hver gang bliver hun så ulykkelig, at hun får brystet igen. Jeg har osse forsøgt at amme hende (mens hun sover), når vi går iseng, for at undgå amningen kl. 01, men uden succes, hun vågnede alligevel.
Hun vejer nu knap 10 kg og måler ca 72 cm. Hun har kun taget et kilo på siden hun var 5 mdr.
Ellers er hun stadig en glad, opmærksom og aktiv pige, som kravler, står, danser, synger osv osv.
Nå, men det var egentlig bare lige en ”update”, for det er ikke så meget det, mine spørgsmål handler om. Med mindre der er noget rivende galt, som du syns, vi skal lave om på....
Her er de spørgsmål, jeg har samlet sammen:
1. Hvornår begynder børn at sove med hovedpude? Man bliver jo rådet til ikke at benytte hovedpude til nyfødte, men hvornår er det en god idé at starte med det? Og hvorfor?
2. Vi er ved at løbe tør for jerndråber og de kan ikke skaffes her i Uganda. Hun skal alligevel stoppe her om to måneder, er der noget mad, vi skal være specielt opmærksomme på at give hende i stedet? Og hvad, hvis hun ikke gider spise det?
3. Lægen siger, at min datter har noget varme-udslæt i nakken og anbefaler natron opløst i vand til behandling af dette. Har du hørt om det?
Jeg tror i øvrigt ikke selv, at det er varmeudslæt, men børneeksem, da hun osse har lidt på brystkassen og i albueleddet. Er det ok bare at smøre det med zinksalve?
Jeg har osse en smule udslæt på brystvorterne, kan det hænge sammen med hendes udslæt?
4. Brug af sæbe. Vi vil gerne undgå brug af sæbe og lotion til hende så længe som muligt, men er nok osse klar over at jo mere hun er mobil og spiser selv osv, jo sværere er det. Hvad er dine råd omkring dette? Vi kan ikke få parfumefri sæbe og lotion her, så det skal importeres fra Danmark.
5. Hun vil ikke have almindelig komælk. Udover amning og ca. 1 dl yoghurt daglig får hun ikke andre mælkeprodukter. Er det for lidt? Skal vi ændre hendes mælkeindtag? Hvad når hun begynder at amme mindre? Hun er rigtig rigtig glad for vand.
6. Vedrørende opdragelse, så er hun ved at være en rigtig frækkert. Når hun gør noget hun ikke må, så fjerner jeg hende, hvis det ikke hjælper at sige nej. Men hun synes, det er så evindeligt morsomt, når jeg siger nej eller fjerner hende/eller hendes hånd. Hun griner over hele hovedet, osse selvom jeg fortæller hende, at det ikke er spor morsomt. Jeg ved ikke, hvad hun lærer af det, andet end, at nu laver vi sjov? Lærer hun, at det er noget hun ikke må? Er der nogen måder, vi kan ændre hendes form for humor? Jeg kan lige forestille mig, hvor provokerende det bliver, når hun bliver ældre.
Det var det! Håber ikke, det er for meget, jeg kan se, at du har travlt i øjeblikket.... Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Rikke