Svar: Lidt af hvert, 10 mdr
20. marts 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Ja sikke en masse, jeg starter lige fra en ende af:o)
Med hensyn til maden, så tænker jeg at jeres datter har en alder, hvor hun gerne vil spise selv og derfor tænker jeg at I skal prøve at give hende kød, fisk og grøntsager på en måde som hun selv kan klare og som samtidig smager af noget.
Nu er jeg ikke helt klar over, hvad man kan få i Uganda, men du kan sikkert få meget forskelligt som kan bruges og det meste må hun jo gerne få med den alder hun har.
Af kød tænker jeg at hun kan få alt muligt, - kylling, kanin, kalkun, svin, okse, lam - hvad som helst og det kan være hakket brugt til forskellige farsretter eller det kan være som kyllingelår eller godt kogt hamburgerryg som hun kan sidde med og tygge sig igennem.
Fisk kan også være noget hun selv kan sidde med. Det kan være rejer, stykker af dåsetun, muslinger, blæksprutter - hvad I nu kan få fat i.
Børn kan uden problemer spise de fleste almindelige spisefisk. Men visse store rovfisk bør børn under 3 år kun spise 25g om ugen af, fordi de indeholder for store mængder kviksølv. Rovfisk er f.eks. rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (bøf). Det gælder ikke dåsetun, der typisk bliver fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv.
Grøntsager er på samme måde alle slags grøntsager og det kan være skåret i tern og kogt, eller det kan være ærter, majs og lignende som er i små stykker af sig selv. Kartofler kan jo laves som bagte kartofler i ovn med hvidløgssmør eller lignende som kan give dejlig smag eller de kan laves som kartoffelbåde i ovn.
Mit råd i forhold til mad er altså meget mere rigtig mad, som hun selv kan sidde med:o)
Hovedpude: Det anbefales ikke at børn bruger hovedpude før de er så gamle at de selv kan bede om det. De fleste børn har ikke behov for en rigtig pude før 2-3 års alderen, hvor deres hoved er så stort at det også har behov for støtte om natten. Puden man vælger her skal stadig være i børnestørrelse og ikke for tyk.
Hvis din datter virker til at have behov for noget ved hovedet, så kan du måske folde en stofble eller et lille håndklæde og komme det inden i et pudebetræk eller du kan måske finde en meget lille og meget flad pude.
Jern: Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk. Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rundt i kroppen. Når man anbefaler ekstra jerntilskud til børn, så er det for at forebygge jernmangel i 2 leveår. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi. Derudover så mener man at børn med jernmangel vil have en forsinket psykomotorisk udvikling sammenlignet med børn, der ikke har jernmangel.
Hvis I ikke har mulighed for at få jerntilskud, hvor I bor, så vil det være en god idé at forsøge at sikre jeres datters jernoptagelse via maden. Hvis dette er meget svært da hun nødigt spiser hverken kød eller grøntsager, så vil det umiddelbart være en udmærket idé at få lidt jerntilskud sendt til jer fra Danmark.
Udslæt eller børneeksem: Jeg kender desværre ikke til behandling med Natron lige i den forbindelse, men skader gør det sikkert ikke, så det er da bestemt et forsøg værd:o) Det lyder dog som om at der kunne være tale om børneeksem, da hun har det flere steder på kroppen og normalt vil man jo behandle dette med locoidcreme. Man kan dog også få andre gode cremer til børn med problemhud så måske I også kan få en pakke creme sendt af sted også... Med mindre der er tale om svamp så burde jeres udslæt ikke hænge sammen, men du skal naturligvis være opmærksom på om I begge kan have en svampeinfektion - i givet fald så burde det gøre ondt at amme og din datter burde også have hvide belægninger i sin mund:o)
Sæbe: Det er helt korrekt at sæbe kan være svært at undgå når børn når den alder, hvor de begynder at spise selv og bevæge sig mere og mere rundt i verden. For det første sveder de mere og de samler meget let fnuller og skidt i 'dellerne' samtidig med at de meget let får havregrød i håret osv. Og så trænger de altså til et rigtigt bad:o)
Med hensyn til parfume i produkter til børn, så siger det jo et eller andet sted sig selv, at dette er unødvendigt, da små børn jo lugter godt i sig selv. Der findes rigtigt mange forskellige parfumestoffer (tusindvis), hvoraf 26 er omfattet af et deklarationskrav i DK. Man kan ikke automatisk sige at et barn får parfumeallergi af at blive smurt ind i creme med parfume og de 26 stoffer er hovedsageligt deklareret for at hjælpe parfumeallergikere. Men dermed ikke sagt at barnet skal smøres ind i parfume - man skal fortsat bruge sin sunde fornuft:o)
På siden www.babykemi.dk kan du se en liste med de parfumestoffer som du bør undgå. I DK anbefales det at vælge produkter som er fri for parfume, parabener og hormonforstyrrende stoffer, når man vælger produkter til børn. Igen vil det derfor være en god idé om nogen i DK kunne sende dig en lille pakke. Måske kan du også bestille over nettet. Et produkt som Derma indeholder ingen skadelige stoffer, se: www.derma.dk
Komælk: Du kan fint fortsætte med at amme. Det kan du jo gøre så længe du vil og din datter kan sagtens få sit mælkebehov stillet ved dig. Hun bør ammes ca 1-2 gange dagligt og så med yoghurt midt på dagen så er hun mælkemæssigt fint dækket ind. Du kan også bruge mælk på frugtgrød eller lave milkshake, hvor du blender sødmælk og f.eks. banan som hun så kan drikke. Hun kan også få ost at spise og få lidt kalk derigennem.
Opdragelse: Det er den helt rigtige måde du gør det på. Hun husker lettere et nej, hvis du enten flytter hende eller flytter den ting, hun bliver ved med at tage. Det er dog vigtigt at hun også på dit kropssprog kan se hvad nej betyder og det dur således ikke at du siger nej, imens du griner af hvad hun laver. Men hun er en lille filur og det skal hun have lov til at være - det hører udviklingen til go det har intet at sige i forhold til hvordan hun udvikler sig fremover. Det er godt at have humor og kunne tage visse ting med et smil og så lyder hun jo til at være rigtig tryg ved dig - og det er alfa omega. Måske sker du enormt sjov ud i ansigtet engang imellem...
Tak for din omsorg - jo jeg har travlt i øjeblikket. Men det er kun dejligt at kunne hjælpe.
Rigtig god weekend og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske