Svar: Vågner konstant og er hysterisk om aftenen
20. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Min umiddelbare tanke er naturligvis at det er vigtigt at du lige får din datter set af en læge, så du ser sikker på at det ikke skyldes at hun har ondt et eller andet sted. At børn tager sig til ørerne kan sagtens skyldes smerter, men det kan være smerte fra mange andre steder i kroppen - maven f.eks. eller tænderne?
Noget helt andet er, at hun måske skal have ændret lidt på sin søvnrytme, så hun sover en lidt kortere formiddagslur og så en lidt længere eftermiddagslur. Sammenlagt sover hun 3½ time i løbet af dagen og det er således fint nok, men måske bliver hun alligevel lidt for træt sidst på dagen og måske vil det derfor hjælpe hende, hvis hun kun sov 1 time om formiddag og så sov 2-2½ time om eftermiddagen...
I givet fald vil du jo så skulle vække hende om formiddagen, få hende op i den høje stol og give hende frokost, hvorefter hun så skulle sove igen.
Din datter er nu 7 måneder gammel og jeg tænker at du også godt må begynde at give hende lidt mere grøntsagsmos og mere af jeres mad. Du må således gerne begynde at give hende lidt rester fra aftensmaden til frokost og det vil være fint, hvis du kan lave en rodfrugtmos eller lignende til hende, som virkelig smager af noget. Nogle børn vil i 7 måneders alderen også have behov for 4 måltider skemad, hvor andre kan nøjes med 3, så også her kan du overveje om der skal ske en ændring.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 5-6: Ammes
Morgen 8: Havregrød, evt. med lidt frugtmos. Vand af kop
Evt. ammes og puttes til formiddagslur 9.30/10 og sover til ca 10.30/11. Altså ca 1 time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, lidt rester fra aftensmaden som indmaden af en frikadelle eller lignende, brødskorper at bide i, sidde med selv. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur (13-13.30) og må her gerne sove et par timer eller mere
Eftermiddag: 15.30-16, ammes eller grød, evt. frugtmos eller en lille smule yoghurt (dog meget lidt med den alder hun har). Jern bør ikke gives sammen med mælk, men frugtmos er fint, obs.
Aften (18): Grøntsagsmos med kød/fisk, mere og mere familiemad og mere og mere at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til natten med bryst (19.30-20)
Sen aften (23): Bryst
Amning tidlig morgen
Som du kan se så er tiderne lidt ændret og tilbuddet om mad og bryst også lidt anderledes. Jeg håber at dette vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske