Brev:
Kan hun sove for meget 9. uger
20. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Kan hun sove for meget 9. uger
Hej Helen
Jeg har en dejlig datter på 9,5 uge - Laura.
Laura har de to første mdr. døjet en del med maven/kolik, det var værst om aftenen, hvor hun var helt utrøstelig og ikke kunne finde ro til at sove. Dette er heldigvis ved at være ovre nu (med hjælp fra zoneterapi), og vi har fået en glad og tilpas pige!
Laura har taget hurtigt på i vægt, hun vejede 3500g ved fødslen og vejer i dag knapt 6 kg. (måske osse derfor hun døjede en del med maven?), Laura bliver kun ammet, får dog nogen gange en flaske til nat.
I den tid hvor maven drillede hende, havde hun svært ved at finde ro/sove, var nogen gange vågen i 3-4 timer eller mere (oftest om aftenen)... hvilket jo gjorde hende overtræt, og endnu mere ulykkelig.
Nu kommer så mit egentlige spørgsmål, som jo faktisk er et luksus- spørgsmål:-)
Nu hvor Laura har fået det bedre er hun også begyndt at tage gode sammenhængende søvne, dagen ser ca sådan ud:
Står op omkring kl 8.00 spiser hygger/pludre bliver puslet og ca en time efter er hun klar til at blive puttet.
Her sover hun ude ca 3(4) timer. Hun får sutten flere gangen, og falder i søvn igen.
Herefter er hun oppe igen i ca 1,5 timer, så er hun træt igen (begynder faktisk at vise trætheds tegn efter en time).
Eftermiddagslur igen ude i barnevognen her en 2-3 timer. Igen skal hun lige have sutten nogle gange...
Alt afhængig af hvor "sent" hun er komme op fra eftermiddagslur får hun et par små lure om aftenen som altid kun er på 1/2 time (kan næsten sætte uret efter det).
Hun bliver putte til nat omkring kl 22.00 hvor hun sover en 5-6 timer bliver ammet og sover 3 timer mere.
Sover min datter for meget? Jeg er træt af at hører svigerforældre mfl., kommenterer at hun da skal holdes lidt vågen...
I hendes vågne timer er hun MEGET aktiv, smiler, pludre og har god øjenkontakt. Elsker at ligge på puslebordet og sparke. hun kunne løfte hovedet til 90 grader da hun var 4 uger og elsker at "stå" og hoppe på benene. Hun er meget opmærksom, og holder meget øje med ting/kigger rundt.
Så jeg tænker, at hun bruger jo meget energi når hun er vågen. Hun bliver ikke ammet i søvn, men bliver putte i vuggen el liften og rokket lidt til hun sover. Når vi ligger hende ned, at det ligesom om at hun slapper helt af, ikke flere ting at kigge på, ikke brug for mere stimuli.
Jeg er af den indstilling at hun skal puttes når hun er træt, og skal have lov til at sove til hun er udhvilet.
er det unormalt at kun være vågen 1-1,5 time når man er 9,5 uge?
Tak for en super brevkasse!
Venlig hilsen
Stine og Laura