Brev:
Søvn - igen igen - 6 mdr.
20. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Søvn - igen igen - 6 mdr.
Hej Helen
Tak for din hjælp! Min datter er nu ude af sit svøb og sover under kugledynen. Hun får mad og trives allerede bedre end for en uge siden, hvor hun vågnede konstant om natten.
For at få måltiderne til at fungere og i håb om mere søvn, har jeg forsøgt at strukturere vores dag, og har desuden besluttet mig for, at amning hver 3. time om natten må række. Nu ser det ca. sådan her ud:
Mellem 04.30 – 05.00: Vågner, ammes
Mellem 07.00 og 08.00: Ammes, sover ½ time – 1 time
Ca.09.00: Grød, 1 1/2 dl.
Mellem 10.00 og 10.30: Ammes, Gå-tur i barnevogn, sover 1.15 – 2.15 timer.
Mellem 12.30 og 13.00: Grød 1 1/2 dl.
Mellem 14.30 og 15.00: Ammes, sover i egen vugge, ca. 45 min.
Mellem 17.00 og 17.30: Ammes, sover ca. 20 – 30 min.
Ca. 18.00 Grøntsagsmos, 1 1/2 dl.
19.00: Bades, ammes og puttes
Ca. 19.30: Sover
Ca. 22.30: Ammes
Ca. 01.30: Ammes
Min datter er nu 6 ½ mrd. (født 36 + 2), vejer 7100 og er ca. 70 cm. lang. Hun spiser kun, når hun er godt udhvilet, derfor kan mosen ikke gives senere i forhold til sengetid. Hun vil ikke længere tage en flaske – det gjorde hun ellers gerne til hun var ca. 5 mdr..
Nætterne er stadig hårde. Min datter vågner langt oftere end de gange hun får mad, men hyppig amning synes at forstyrre hende og gøre, at hun vågner endnu oftere. Ellers lagde jeg gerne bryster til. Hun vågner og græder. Jeg forsøger først at trøste hende i vuggen, men hvis hun begynder at skrige rigtigt tager jeg hende op, og så falder hun i søvn i mine arme relativt hurtigt. Hun vil ikke falde til ro i vores seng.
- Hvilke grunde kan der være til, at hun vågner så ofte?
- Er det jeg gør rigtigt, eller kan jeg gøre mere?
Jeg er rigtig, rigtig træt, og ser frem til at høre fra dig, hvis du har flere gode forslag, jeg kan prøve af.
Bedste hilsener fra Susanne
SPØRGSMÅL 2
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig for nogle dage siden, og venter at høre fra dig her i weekenden. I øjeblikket går det hele meget stærkt med min datter på 6 ½ mrd., så i mellemtiden er der lige kommet et tillægsspørgsmål.
Det går lidt bedre med at sove om natten. Hvor hun før vågnede mindst en gang i timen, kan der nu gå et par timer eller mere i mellem. Det skyldes tilsyneladende, at jeg har besluttet mig for kun at amme hende en gang før og en gang efter midnat – de andre gange hun vågner forsøger min mand og jeg først at trøste hende i vuggen, og hvis hun virkelig skriger, så tager vi hende op. Jeg håber ikke den fremgangsmåde forvirrer hende.
Min datter har været lidt pjevset fra starten. Født 36+2, kolik da hun var 8 uger, meningitis da hun var 10 uger. Derfor har jeg gjort alt hvad jeg kunne for at give hende en masse tryghed, hun har været rigtig meget i favn. Tak for din støtte i den forbindelse!
Jeg svøber hende ikke længere, når hun sover, hun har en kugledyne, som hun trives fint med. Når jeg putter hende om aftenen får hun først et bad, så kigger vi i en bog, jeg slukker lyset, så der kun er en vågelampe tændt, og ammer hende. Dernæst tager jeg hende i dynen i armene og vugger hende mens jeg sidder på en af de der store gymnastikbolde, så det hopper lidt. Jeg synger de samme tre sange for hende, mens hun er i armene. Min intention var egentlig at lægge hende i mere og mere vågen tilstand, men på det seneste er hun begyndt at vride og vende sig i armene på mig. Jeg ser det som et tegn på, at hun pludselig ikke længere trives med den måde at falde til ro på. Det gode ved det har ellers været, at jeg på den måde kunne hjælpe hende med at samle sig og slappe af i arme og ben, som ellers kører rundt på hende.
Jeg tænker, at hun skal til at lægges i egen seng. Umiddelbart ser det ud til, at jeg forstyrrer hende ved at blive, men jeg deler din holdning – et barn skal aldrig ligge alene og skrige.
Jeg har et par spørgsmål:
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende med at falde til ro rent motorisk?
Hvordan kan jeg på en gang give hende fred til at falde i søvn, og samtidig vise jeg er der, uden at forstyrre hende?
Jeg ved, at projektet ikke kommer til at forløbe helt uden gråd, men jeg håber, det er det rigtige jeg gør alligevel. Vil det være ok at tage hende op i armene, hvis hun bliver helt utrøstelig, eller ødelægger jeg så det hele?
Tak for dine hjælpsomme svar!
Med venlig hilsen
Susanne