Svar: Søvn - igen igen - 6 mdr.
20. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Susanne
Ja det blev i weekenden at du fik svar og tak for dine pæne ord, jeg er glad for at mine råd har kunne hjælpe dig:o)
Det er rigtig godt at du (I) nu formår at trække tiden lidt om natten, så I alle får lidt mere sammenhængende nattesøvn og jeg ser ikke nogen problemer i at du holder fast i kun en amning midt nat, når hun også ammes når du selv går i seng og tidlig morgen. Jeg tænker at hun i løbet af den næste månedstid helt vil kunne undvære amningen midt nat, så hun således vil kunne blive amme f.eks. kl.23 og så igen tidlig morgen kl. 05-06.
Det er super flot observeret at din datter nu har behov for også at ligge lidt for sig selv, når hun skal sove og finde roen og derfor synes jeg at du skal starte med at sidde lidt med hende (god idé med bolden!) og når hun så begynder at blive urolig og virker til at give tegn til at hun gerne vil puttes, så lægger du hende i sengen. Prøv at putte hende på siden, så du kan have en hånd på hendes krop og på den måde berolige ved at give lidt 'tyngde' med dine hænder. Hvis det også er for meget, så prøv at lade hende være - måske vil hun finde roen på maven - det gør nogle børn og så kan du vende hende om, når hun så sover godt.
Hvis hun græder ulykkeligt, så skal du naturligvis tage hende op, men det er helt okay at hun græder lidt, hvis det mere er overtræthed og den pjevsen der kan være lige før hun skal overgive sig til søvnen. Nogen beskriver det som at børn har behov for at 'lukke lidt luft ud' og bagefter er de helt rolige, altså som en måde ligesom at få alle oplevelser, frustrationer, træthed osv. ud så kroppen bagefter kan slappe af. Igen er det dog altid vigtigt at man lytter til gråden og hvad det handler om. Det er ikke laaaangvarig gråd, hvis barnet 'bare lukker luft ud' så stopper det forholdsvis hurtigt og der er ro.
Selvom hun ikke er så gammel, så har hun måske behov for at se at du er der og derfor tænker jeg at du hele tiden skal vende tilbage også selvom hun ikke græder. Aldrig væk i mere end 3 minutter så kommer du ind til hende igen, hvis hun er vågen og smiler ved gensynets glæde så putter du dynen om hende igen, vurdere om du skal blive siddende denne gang eller om du skal gå igen, sige godnat, kærtegne hende blidt osv.
Nogle børn har det rigtig dejligt med lidt massage og blid hudstimulation som en del af putteritualet. Andre børn bliver for stimulerede af det, men det kan forsøges at se om det giver jeres datter en mere motorisk ro.
Du ødelægger aldrig noget ved at tage din datter op, hvis hun er utrøstelig!
Ting tager tid og din datter har været rigtig meget igennem med sygdom, indlæggelser osv. Uanset om man vil det eller ej og selvom man gør alt hvad man kan for at barnet skal have det så godt som muligt, så virker det at være indlagt, få taget blodprøver osv. ofte meget voldsomt for et lille barn og det er kun naturligt at hun af den grund er blevet mere sensitiv. Det ovenikøbet sammen med at hun også er født lidt før tid, selvom det ikke er meget.
Det lyder som om du gør rigtigt mange gode ting og det er super vigtigt at du fortsat lytter til dit hjerte og tror på at det du gør er det rigtige og det bedste. Ingen kender din datter bedre end dig og allerede nu, kan du jo se at det du gør virker, det gør en forskel og det skal du holde fast i.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have at din datter tager en flaske en gange imellem og det kan også være praktisk, når hun på et tidspunkt skal passes eller hvis du gerne vil fylde hende lidt ekstra op til natten. Du kan forsøge en gang imellem, men ellers kan du ikke gøre mere og det lyder jo som om du har fint med mælk til at dække hendes behov.
Planen for dagen er rigtig fin og det lyder som om I er inde i en god gænge, så fortsæt endelig alt det gode du allerede er igang med.
Rigtig god weekend og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske