Brev:
Ændre soverytme inden dagplejestart - hvordan?
21. marts 2007
Alder:
10 mdr.
Ændre soverytme inden dagplejestart - hvordan?
Hej Helen
Min søn skal midt i april starte i dagpleje, hvilket i sig selv er dejligt for ham. Nu er det bare sådan at han har følgende soverytme, som skal laves om:
ca. 6.00 - 9.00 - vågen - flaske, morgenmad og leg
ca. 9.00 - 12.00 - altid meget meget træt, når jeg lægger ham ud i barnevogn og han falder i søvn med det samme. Sover uafbrudt 3 timer i alt.
12.00 - ca. 16.00 - frokost, leg, evt. bad, eftermiddagsflaske (ja den er vi ikke af med endnu :o) ) og eftermiddagsbolle
16.00 - 17.00 - tiltrængt lur - men af og til svært for ham at falde til ro, medmindre han er i barnevogn (der sover han bare bedst - men sjældent der om eftermiddagen), men han er tydeligvis altid træt.
17.00 - 20.00 - leg, aftensmad, natflaske - godnat - og sover næsten altid igennem til 6.00 næste morgen.
Problemet er den lange lur og den skal laves om, så han kan være frisk til at spise frokost mellem 11 og 12 og også nå at ha lidt ud af at være blandt andre børn. Umiddelbart forstiller jeg at han afleveres kl. 8 og at dagplejeren lægger ham ud kl. 9 til en times lur, så han evt. også er vågen hvis der er tur på programmet. Frygter dog lidt han ikke holder længe på kun en times lur og at spisesituationen blir svær for ham.
Anyways, det skal jo laves om, så:
kan du foreslå hvordan jeg får lavet en overgangordning?
Blir jo nødt til at vække ham i den lange lur... (øv)
Og skal jeg ikke begynde på ændringen nu, så har vi ca. en måned?
Jeg skal selv på barsel igen, så jeg skal ikke ud af døren til bestemt tidspunkt - det er naturligvis en fordel - men han skal være hos dagplejen inden 9.00 og flere af de andre sover lur efter frokost, hvilket han helt sikkert også skal.
Det skal siges at når han er bare lidt træt, er det med at spise noget værre noget - eller han gider ikke og er meget ukoncentreret. Idag vågnede han 5.30 og måtte lægges ud allerede kl. 8.20
Håber du kan guide mig lidt - ved ikke helt hvordan sådan en størrelse "tåler" påduttede ændringer...
Venlig Hilsen
Nete