Svar: Ændre soverytme inden dagplejestart - hvordan?
21. marts 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Nete
Så vidt jeg husker så er din dreng ved at være omkring 10 måneder nu. Jeg kan godt se at en 3 timers formiddagslur virker uholdbart i forhold til dagplejestart, da det jo ofte er om formiddagen at de tager i legestue, laver forskellige aktiviteter osv. Derfor lyder det som en meget god idé at forsøge at ændre lidt på søvnrytmen, så det bliver lettere at få ham kørt ind i dagplejen.
De fleste børn vil i den alder kunne nøjes med at sove en times tid om formiddagen og så en lidt længere lur over middag. Mit umiddelbare bud er derfor at du forsøge at strække ham en lille smule om morgenen og samtidig prøver at vække ham efter ca 1½ time, får ham op at spise osv. så han kommer lidt mere i gang. Og herefter kan han så få en middagslur. Det vil tilgengæld så sandsynligvis også fjerne hans behov for lur mellem 16-17.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 6: Flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød eller lignende til morgenmad, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Lidt frisk frugt, mælk af kop
Puttes til formiddagslur og sover måske fra ca. 9.30/10-11/11.30
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, vand af kop
Puttes til middagslur f.eks. 13.30 og sover til 15/15.30
Eftermiddag 16: Tykmælk, A38 eller lignende med lidt frugtmos, bær, ½ bolle med smør, vand af kop
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, kød/fisk, pasta, ris, grøntsager osv. Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert, vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
I takt med at han bliver ældre, så vil hans søvnvaner atter ændre sig og han vil kunne nøjes med en lur dagligt. Du må prøve at tale med dagplejeren om hvilke tider de andre børn sover på, da dette jo ofte passer ind i forhold til fællesleg og spisning. Det er klart at hun i indkøringsperioden vil kunne putte din dreng lidt før de andre, hvis han har behov for det, men stille og roligt vil han jo blive kørt ind i den rytme som de andre børn også har.
Jeg kan godt forstå at du er lidt uroligt for hvordan din dreng vil klare det, især fordi han jo sover så godt som han gør. Men mon ikke der vil ske så meget nyt at han et eller andet sted også bliver fanget af det, og så går det meget godt med at holde sig vågen og finde den nye rytme.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske