Svar: Mad og flaske 8 mdr.
21. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære T
Din datter er igang med en rivende udvikling og som du selv skriver så er "hun virkelig begyndt at vise temperament og egen vilje". Forældre beskriver tit, hvordan børn netop i 9-10 måneders alderen pludselig kan blive frygteligt vrede, helt ulykkelige osv. og humøret skifter i et splitsekund. Nogle gange står man som forældre helt lamslået og kigger på sit lille myr og tænker "hvem i alverden er hun...." fordi barnet pludselig viser helt nye sider af sig selv.
Det er altså en del af udviklingen og det er det også når din datter lukker munden for skeen. Det hører også alderen til. For det første er hun så gammel nu, at hun godt ved at hun gør noget ved dig, når hun kniber munden sammen - hun får en opmærksomhed og kan hurtigt blive centrum for middagsbordet - hvilket jo kan være rigtig dejligt og nogle gange også helt okay - men lige nu kan det godt være at I bare skal prøve at lade hende spise selv, holde en pause med skemad og grød og så prøve bare at servere en tallerken med lidt forskelligt og lade hende gå i krig med det.
I skal naturligvis være til stede og hvis I kan se at noget er svært for hende og hun bliver ked af det og frustreret så hjælpe og støtte hende som I bedst kan. Men det er udmærket at lade hende selv forsøge sig.
Det er fortsat vigtig at hun får 400ml mme dagligt, da det dækker hendes jernbehov. Så en flaske med 200ml morgen og aften vil være helt fint. Derudover skal hun så have vand og I må forsøge at blive ved med koppen, men kan også prøve med en kildevandsflaske evt. med tut - måske det har større interesse. Mælkebehov kan også stilles via en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen, gerne med lidt frugtmos eller friske bær, rugbrødsdrys kan bruges. Du kan også en gang imellem lave en milkshake eller smoothies, nu hvor vi får mere mulighed for friske bær og frugter når sommeren nærmer sig. En nem milkshake laver du ved at blende sødmælk og banan.
Det handler meget om at forsøge med nyt hele tiden i den alder, hun er fortsat rigtig nysgerrig og vil gerne komme i munden og smage på rigtig meget. Og det skal virkelig udnyttet, jo mere forskelligt jo bedre:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske