Svar: Frustreret mor
22. marts 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Janet
Hvem i alverden har dog fortalt dig at du ikke er en god mor og at du forkæler din datter? Handler forkælelse ikke om at give børn alt hvad de peger på at materielle ting og handler det at være en god mor ikke om at reagere med omsorg og kærlighed i forhold til sit barn? Jeg er ud fra dit brev og din beskrivelse af din datter og jeres forhold, jeres familie, slet ikke i tvivl om at du er en rigtig god mor og at I har en rigtig god familie.
Du skriver at din datters start har været meget præget af sygdom og det lyder bestemt ikke som om I har haft det særlig let. Hun må have grædt en del og jeg kan forstå at hun også har haft spise problemer. Derfor er det jo kun helt naturligt at I har været og er 'eftergivende' og forsøger at skabe en hverdag, hvor I alle er rolige, glade, har det godt.
Din datter er 15 måneder nu og det betyder at hun ikke længere vokser så hurtigt som tidligere og samtidig er hun nu også meget mere bevidst og meget mere selektiv i forhold til mad.
Det er superfint at du serverer maden adskilt for hende. Så kan hun se hvad der er hvad og hun vælger selv kødet fra. Det tror jeg du skal lade hende gøre i øjeblikket. Bliv ved med at servere lidt, giv det samme til hende som I andre spiser, lad jer tale om hvor dejligt maden smager, lad hende se jer sidde med et kyllingelår og måske på den måde selv få lyst til at prøve. Men lad endelig være med at fokusere for meget på det - det vigtigste er at hun rent faktisk spiser og den lyst skal bibeholdes.
Kød er jo mange ting og det kan serveres på mange måde. Det kan være hakket kød som indgår i f.eks. lasagne, nogle børn elsker det andre gør ikke men vil helst have maden adskilt. Men kød er jo også frikadeller, kyllingelår, panerede stykker kylling, pølser af forskellig slags, skinke fyldt på en pizza osv. Kød er også pålæg på rugbrøddet og det kan være som leverpostej, som kan smøres ud eller som rigtigt kødpålæg.
Kød er vigtigt især for jern og proteiner. Jern får man dog også gennem grøntsager og gryn, f.eks. havregrød - og proteiner kan man få gennem mange andre ting f.eks. fisk, æg og mælk.
Prøv derfor at give jeres datter så meget forskelligt som muligt og lade hende selv vælge til og fra. Hvis I ser på hendes indtag over en uge i stedet for over en dag, så vil indtaget nok være mere varieret end I lige umiddelbart fornemmer, og sådan er det ofte nødt til at være med børn i den alder. Hvis hendes indtag af kød generelt er småt, så give hende et hårdkogt æg en gang imellem og sørg også for at tilbyde hende forskellig fisk.
Hun må gerne må tun, makrel, laks, sildepostej osv. som alt sammen også kan gives på rugbrød, men også rejer og lignende vil være helt okay. Så selvom hun er skeptisk så lad hende smage på så meget som muligt - eller server det for hende og brug jer selv som spejlbillede for at få hende til at smage mere end I 'kræver' at hun skal spise.
I forhold til opdragelse og det at sætte tallerkenen væk, så er det jo sådan du må gøre nogle gange. Alternativet er at flytte din datter væk fra bordet og hun er så også færdig med at spise. Det at du nogle gange giver hende tallerkenen igen handler vel ikke om inkonsekvens men om at du via handling forsøger at forklare hende at hvis hun smider med maden, så fjernes tallerkenen og hvis hun spiser pænt, så får hun den igen. Det er jo begrænset hvor meget du kan forklare hende med den alder hun har.
Så derfor synes jeg ikke det lyder forkert det du fortæller, bestemt ikke. Og naturligvis bliver du blød om hjertet - hun er jo dit lille hjertebarn:o)
Rigtig god weekend, håber mine tanker hjælper dig lidt videre og det er rigtig dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinien længe:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske