Svar: Er det okay at min baby ikke tager så meget på?
22. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Tina
Hmmm.... nu har jeg jo ikke set din datter, men en vægtøgning på 300g over 5 uger - og hvad har hun taget på fra de 5 uger og til nu hvor hun er 2 måneder gammel? Umiddelbart så lyder det ikke af meget og ud fra min forventning om hvad børn generelt bør tage på, så har hun ikke taget nok på og derfor vil jeg umiddelbart anbefale ekstra mad.
Men det skal altid vurderes individuelt. Din datter har måske tabt sig i dagene efter fødslen så der har været et vægttab at indhente, så kan det være okay med de 300g. Men hvis hun har taget under 150g på om ugen efterfølgende også så synes jeg ikke det er okay. Jeg ville helst at hun tog 200g på om ugen, men det ved jeg godt at ikke alle børn nødvendigvis gør - det ser jeg dog helst!
Så jeg ønsker ikke at gøre dig urolig, men samtidig synes jeg også at du skal lade hende blive vægt kontrolleret af din sundhedsplejerske. Måske har sundhedsplejen 'åbent hus' eller lignende hvor du bor, så du kan henvende dig der med en uges eller 14 dages mellemrum og se hvad din datter tager på nu.
Der må jo også være en grund til at du skriver mig - er du selv urolig? Har du på fornemmelsen at du mangler mælk eller...?
Rigtig god weekend og fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske