Brev:
Trøske og problemer med at spise
22. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Trøske og problemer med at spise
Hej Helen
Min datter på 2,5 måned har i nogen dage haft svær trøske (sundhedsplejerskens definition). Vi startede med Brentan gel i går og meget af det hvide i mundhulen og forrest på tungen er væk. Hun har dog stadig en ret massiv belægning på det bagerste og siderne af tungen, jeg har prøvet med danskvand om jeg kan "skrabe" det af men uden held.
Vi er for nylig (ca. en måned) startet på Nutramigen i stedet for grøn allomin pga mave problemer - de er for så vidt løst nu. Hun har haft meget svært ved at acceptere Nutramigenen og vi har tilsat sukker for at få det i hende. Hun fik dog en kold tyrker fra sukkeret da trøsken blev konstanteret.
Hun er i forvejen småt spisende, men tager tilsyneladende på, det er dog gået helt i stå med hendes appetit siden trøsken begyndte og sukkeret blev fjernet. Hvis jeg kan få 100ml i hende er jeg heldig - 30-80 ml er mere normalt nu pr. måltid og det er jo for lidt til en pige på 5,5 kg (før tog hun cirka 150ml)
En spise situation starter med, at min datter melder sin sult (brokker sig eller græder på den der helt bestemte måde) Jeg laver en flaske til hende og vi sætter os og hun tager ved..... i ca. 1 minut hvor hun spiser mellem 5-20ml alt efter hvor slem sulten er. Derefter er det et helvede at få mere i hende, hun virker som om hun gerne vil have mere, men hver gang hun får ved og får mælken i munden begynder hun at græde.
Jeg synes det er meget svært at finde ud af om hun er ked af smagen eller det er fordi hun har ondt. Hun tager en almindelig sut uden brok (tværtimod) men flaskesutten og mælken accepterer hun ikke. Jeg prøvede at give hende lidt af en kop, men også her flippede hun helt ud. Hendes gråd er helt ulykkelig indimellem og især når hun skal synke
Kan hun have svamp der generer hendes synkemekanisme???
Jane