Svar: Amning, nedtrapning og flaske
22. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Kære H
I forhold til den alder din dreng har nu, så vil det umiddelbart ikke være nødvendigt at introducere en flaske - slet ikke når I er så glade for amningen som I er og det går så fint.
Først efter 9 måneders alderen siger man at komælk kan begynde at udgøre en større del af indtaget og det betyder ikke at den skal gøre det, men at den kan.
Det vil være rigtig godt at du fortsætter med at amme 3 gange dagligt, det burde kunne dække hans mælkebehov. Jeg tænker at han jo i takt med at han nu også spiser mere og mere familiemad automatisk må få lidt mælkeprodukter?
Når du f.eks. laver sovs, kødsovs, laver frikadeller, kartoffelmos og lignende så indgår der jo normalt mælk i disse rette og så får han jo mælk på den måde. Samtidig tænker jeg at han bør få ost at spise og også få lidt mælk i sin havregrød? Altså på den måde får lidt komælk i hverdagene, der er jo ikke tale om at han har mælkeallergi, men mere om at du fortsat gerne vil amme ham så meget som muligt.
Min tanke er derfor at du lader mælken indgå som en del af maden i hverdagen, men hans egentlige mælkebehov stilles hos dig. Når far skal til at passe, så vil det være passende at amningerne skrues ned til to gange dagligt - morgen og aften og at eftermiddagsamningen erstattes med en portion tykmælk eller lignende.
De to amninger morgen og aften vil stille og roligt blive trappet ned til ofte kun at være en aftenamning og dette kan du blive ved med lige så længe I synes det er godt. Om dagen vil jeres dreng så kunne drikke mælk af kop, få mælk ind via maden, få mælk i form af tykmælk osv.
Hvis jeres dreng kommer til at savne mælken før sin dagslur, så vil han her kunne få en kop mælk af far. Dog vil putningen af sig selv være helt anderledes, når det er far, fordi far ikke forbindes med amning. Det er derfor slet ikke sikker at jeres dreng vil efterspørge amningen på dette tidspunkt at dagen, da mor ikke er der.
At få en kop mælk på det tidspunkt vil ikke være noget problem, hvis han i almindelighed får lidt mælk som en del af en varieret kost, der tager udgangspunkt i jeres mad.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske