Svar: Mad til min datter på 9 måneder
6. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Sanne
Netop i 9-12 mdr´s alderen kniber mange børn munden sammen, som udtryk for at de selv vil have medbestemmelse og være deltagende.
Man kan som forældre godt blive bekymret for sit barns spisevaner og derfor "kæmpe" for at et eller andet kommer ned. Det er meget vigtigt at man netop ikke gør det til en magtkamp, men derimod lader barnet spise i ro og giver det, hvad det har lyst til (inden for rimelighedens grænser naturligvis). Sålænge barnet er under et år har det stadig en nysgerrighed og lyst til at smage nyt og er også sultent fordi det begynder at bevæge sig mere rundt. Det er derfor meget vigtigt at arbejde for gode spisevaner i denne periode.
Der sker ikke noget ved at I holder pause med rugbrød lige i øjeblikket, hvis hun har mistet interessen for det. I stedet kan du give hende lysere brød med et lige så stort fiberindhold eller servere en portion yoghurt med rugbrødsdrys eller lignende.
Fra 9 mdr´s alderen må hun stort set få alt, hvad I spiser. Maden skal dog ikke være for salt eller krydret. Det du især skal undgå er ylette, ymer, kvark og honning, som hun først må få når hun er mere end et år.
Med hensyn til jern så er de mest almindelige jerndråber de der hedde "Glycifer", hvor man giver 5 dråber dagligt frem til et års alderen. Hvis du mener at hun får 400 ml jernberiget modermælkserstatning, er dråberne ikke nødvendige, men hvis du mener at hun mangler kan du evt. nøjes med at give 2-3 dråber den dag, hvor hun ikke har drukket erstatning nok. Jern er vigtigt for at din datter ikke skal udvikle blodmangel (anæmi). Efterhånden som hun bliver ældre vil hun få jern igennem kornprodukter, grøntsager, kød og fisk og omkring 1 års alderen hvor hun spiser en sufficient kost, vil det ikke være nødvendigt med jerntilskuddet længere.
På de fleste indlægssedler står at man skal rådgive sig med læge eller sundhedsplejerske eller følge den anvisning der er givet af lægen hvis den afviger fra anvisningen på pakken.
Håber ovenstående hjalp dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske