Brev:
Ammenedtrapning og væskebehov
22. marts 2007
Alder:
10 mdr.
Ammenedtrapning og væskebehov
Hej Helen
Min datter på 10 måneder bliver nu ammet to gange dagligt. Jeg har planer om at gå ned på én gang dagligt her i løbet af den næste uges tid. Jeg har i den forbindelse en række tvivlsspørgsmål.
Først vil jeg lige kort ridse op, hvad hun får på en gennemsnitlig dag
Morgen:
Ammes, herefter får hun
Havregrød (lavet med det, der svarer til ca. 120 ml. MME)
Formiddag:
Evt. lidt øllebrød - ellers lidt frugt og brød
Middag:
Rugbrød. Spiser typisk 1-1½ stykke
150 ml. MME i flaske inden middagssøvnen
Eftermiddag:
Frugt og evt. en kiks.
Aften:
Kød, grøntsager, ris, kartofler. Hun får, hvad vi får. Det varierer en del, hvor meget hun spiser
Til nat:
Ammes
Min tvivl går på flere ting. For det første vil jeg høre, om hun ved denne kost får sit mælkebehov dækket, hvis jeg skærer morgenamningen væk - eller om hun så skal have ekstra MME?
En anden ting er, at hun tilbydes vand til måltiderne. Det varierer meget, om og hvor meget hun vil drikke af dette. Nogle gange afviser hun helt koppen. De gange, hvor hun rent faktisk tager noget fra koppen, virker det ikke som om, at der kommer ret meget ned. Jeg har så prøvet at hælde vand i en sutteflaske, men det er heller ikke interessant. Hvis jeg putter fortyndet æblejuice i flasken, drikker hun det med største velbehag, men det er vel ikke så god en idé pga. tænderne...?
Kort og godt ønsker jeg nogle gode råd til, hvordan jeg får hende til at indtage mere vand uden skrig og skrål - har du nogle gode tricks i ærmet? :-) Jeg er nemlig lidt bekymret for, om hun så fortsat vil få væske nok, når amningen skæres ned.
Tak for mange gode og nyttige råd tidligere!
Kærlig Hilsen fra
Mies mor