Svar: Ammenedtrapning og væskebehov
22. marts 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Mies mor
I forhold til at Mie nu er 10 måneder gammel, så burde hun fint kunne klare sig med 1-2 amninger/flaske dagligt og så en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen. Sammen med dette så vil hun jo nu spise som I andre i familien og ost og mælk vil således indgå som en naturlig del af madlavningen og det tilbud hun bør få.
Det er fint at bibeholde mme i havregrøden og du kan så også overveje hvorvidt flasken med mme er nødvendig. I princippet bør hun jo nå op på 400ml dagligt for at få sit jernbehov dækket og gør hun ikke det, så skal hun alligevel have jern ved siden af. Den flaske hun får inden middagssøvnen tjener umiddelbart til formål at sikre hendes mælkeindtag og hendes væskeindtag generelt fordi du siger at hun drikker meget sparsomt af kop og det er jo sådan set okay at hun så får den. Den burde så egentlig kunne gøre det ud for morgenamningen, hvis du så er sikker på at hun drikke nok - men mon ikke hun er tørstig, efter en god nats søvn så hun om morgenen vil sige ja tak til mere væske af kop end tilfældet er nu?
En plan for dagen til et barn på 10 måneder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød og evt. et glas mælk
Formiddag: Frisk frugt, en ½ bolle med smør, lidt ost, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere, kogte grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden, vand af kop
Sover middagslur og du må gerne beholde flaske med mme her, da den sikrer hende væske
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende, frisk frugt, bær, ½ bolle med smør, lidt ost.
Aften: Som I andre spiser, familiemad, evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert.
Ammes til natten.
Det er okay at du en gang imellem giver hende lidt fortyndet æblejuice for at sikre hendes væskeindtag - men hun skal ikke have det af sutteflaske - den er kun til mælk. Netop hvis hun er så glad for fortyndet juice, så skal du jo udnytte dette til at få hende til at tage mere af en kop, så hun bliver bedre og bedre til dette. Generelt er det dog vand, som hun skal drikke mest af.
Du kan komme et par appelsin eller citronskiver i vandet, hvis hun godt kan lide at det smager af noget, ellers så handler det jo meget om at hun skal være tørstig eller synes det er sjovt at drikke. Nogle gange er kildvandsflasker et hit, andre gange er det super med et sugerør, en dukkekop eller lignende. Det kan være de sjoveste ting som får barnet til at drikke lidt ekstra.
Du skal naturligvis holde godt øje med at hun tisser som hun skal. Hvis hun tisser og urinen er klar, så får hun væske nok.
Håber jeg også hjælper dig lidt videre denne gang. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske