Svar: 13 mdr. sur ved morgenbordet
23. marts 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Malene
Ja jeg synes bestemt at du skal prøve at give din dreng noget andet morgenmad, som han selv kan sidde med. Han vil sandsynligvis gerne have havregrød igen, når han 'glemmer' hvad det nu er der provokerer ham i øjeblikket, men lige nu så ville f.eks. havregrynsboller være et godt alternativ.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Med hensyn til skoldkopper, så er det ofte en langsommelig affære :o( Hvorfor han pludselig ikke vil gå, men virker lidt nervøs tror jeg nu ikke hænger sammen med skoldkopperne men måske mere at det er en del af processen i at lære at gå rigtigt.
Det tager tid og det kræver stort mod at begynde at gå. Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Jeg tænker at I skal prøve at vurdere, hvor jeres dreng var i forhold til disse faser og så støtte ham i den udvikling. Hvis han er der, hvor han holder fast ved møblerne og helst ikke vil gå/slippe, så hjælp ham og motiver ham ved at lade f.eks. møbler stå så tæt at han kan og tør. Hjælp ham på samme måde ved at lade ham støtte sig til en af jeres hænder, når han skal fra det ene til det andet.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og rigtig god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske